סוכמו העקרונות לסיוע ליצוא במסלול ענפי – סיוע למאגדים (קונסורציומים)

בסוף השבוע הוכן מסמך עקרונות סופי המשותף למשרד התמ"ת ולמכון הייצוא. במסגרתו יינתן סיוע לחברות שיפעלו במשותף לקידום הייצוא בענף מסוים או קידום הייצוא לשוק מסוים. המשרד לא קבע סכום מקסימלי לסיוע, מתוך כוונה שהקרן תחליט על היקף התמיכה של כל פרוייקט ופרוייקט


00:00 ,13.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: משרדי בשיתוף מכון היצוא פועל למען הרחבת הכלים לעידוד השיווק והיצוא לחו"ל הסיוע במסלול הענפי יופעל על ידי מכון היצוא

משרד התמ"ת סיכם עם מכון הייצוא הישראלי על הפעלה עקרונית של תוכנית סיוע למאגדים (קונסורציומים) ליצוא,לאחר הפסקה של למעלה משנה בסיוע ליצוא הישראלי, עקב הפסקת תוכנית המענקים לקידום השיווק בחו"ל. בסוף השבוע הוכן מסמך עקרונות סופי המשותף למשרד התמ"ת ולמכון הייצוא. במסגרתו יינתן סיוע לחברות שיפעלו במשותף לקידום הייצוא בענף מסוים או קידום הייצוא לשוק מסוים. המשרד לא קבע סכום מקסימלי לסיוע, מתוך כוונה שהקרן תחליט על היקף התמיכה של כל פרוייקט ופרוייקט לגופו של ענין.

השר אולמרט מציין כי משרד התמ"ת פועל למען הרחבת הכלים לעידוד השווק והיצוא לחו"ל. המסלול הענפי של הקרן החדשה לעידוד היצוא תפעל במסגרת תוכנית קיימת בארבעה מסלולים: ארצות יעד - פיתוח תשתיות בארצות יעד. לפי שעה נקבעו ארבע ארצות יעד: סין, דרום קוריאה, הודו ומקסיקו, מסלול ענפי –תמיכה בייצוג בענפי תעשייה שיתארגנו לכך מבעוד מועד. הכוונה ליצור מאגד של יצואנים הפועלים באותו תחום. מסלול חונכות – ליווי שיווקי ליצואנים עפ"י המסלול הקיים ומסלול ליצואן הבודד – הקמת קרן להלוואות ליצואנים בערבות מדינה במתכונת דומה של הקרן לעסקים קטנים.

עודי שינטל מנהל הקרן לקידום היצוא מציין כי במסגרת התוכנית יוכל מאגד שחברות בו 5 חברות לפחות, לפנות בבקשה למשרד, באמצעות מכון היצוא הישראלי, לקבלת סיוע כספי של 50% מפעילות קידום היצוא שלו לחו"ל כנגד 50% נוספים שישולמו ע"י חברי המאגד. הכספים של חברי המאגד וכספי הקרן יועברו לחשבון בנק מיוחד שינוהל ויפוקח ע"י מכון היצוא. הסיוע יינתן להוצאות המאגד בתחומים הבאים: תערוכות (עד 30% מהתקציב), פרסום בחו"ל, חקרי שוק, יעוץ שווקי בחו"ל, יחסי ציבור, השכרת משרדים ומחסנים, תשלום עבור שירותי הנציג באמצעות הנספחים המסחריים אשר יבצע עבור המאגד פעילות משמעותית בחו"ל, תשלום למימון פעילות ייחודית וכל פעילות אחרת שהמאגד יחליט עליה כחשובה לפעילותו בהתאם לאישור ועדת הקרן.

הבקשה לסיוע והפרויקט השיווקי, תיבחן ע"י המינהליים המקצועיים בתמ"ת ותובא לאישור ועדת הקרן בראשות מנהל הקרן לקידום היצוא. בנוסף יהיו חברים בוועדה, 3 נציגים, נציג חשב המשרד, נציג תעשיינים שימונה בהמלצת יו"ר מכון היצוא וכן משקיף מטעם משרד האוצר.

עודי שינטל מנהל הקרן לקידום היצוא מציין כי הליך האישור של הבקשות יכלול בתחילה אישור עקרוני לתוכנית המבוקשת, שינתן ע"י הועדה לאחר שתבחן את בקשת המאגד שתובא בפניה על ידי מכון היצוא בכלליות. אישור זה אינו מהווה אישור לתקציב פעילות, אלא למהות המאגד ותוכניתו. לאחר שהמאגד יגיש תוכנית קידום יצוא מפורטת, תאשר הועדה תכנית פעילות רב שנתית לרבות אישור איגוד החברות במסגרת המאגד, והחלוקה היחסית ביניהן. הועדה תאשר באופן מחודש כל שנה את הפעילות השנתית בתכנית .

עוד מציין שינטל כי מכון היצוא הישראלי נבחר לשמש כסוכן ביצוע בלעדי להפעלת התכנית. המכון ירכז את החברות המשתתפות במאגד, יכין עימם את התוכנית השיווקית, ויסייע להם בפנייתם למשרד התמ"ת לצורך קבלת אישור לתוכנית. מכון היצוא יהיה אחראי בפני משרד התמ"ת על הפעלת התכנית לרבות תשלום כספי הסיוע למאגד, בקרת הפעילות על בסיס התכנית שאושרה על ידי הועדה, מתן דווח לוועדה ובקרת התקציב הכרוך במתן הסיוע. המכון יהיה גם אחראי לגביית התמלוגים מהחברות המשתתפות במאגד. המאגד יוכל להעסיק מומחה מקצועי בתחום בו פועלת ההתארגנות ,לניהול המאגד, אשר ימונה על ידי החברות במאגד בהסכמת המכון, ויתוקצב מחשבון המאגד. הפעלת התכנית לא תהיה כרוכה בעלות לחברות המשתתפות מעבר לתקציב הפעילות שאושרה והמכון לא יתנה את פעילות המאגד בחברות במכון. כל חברה משתתפת תהיה חייבת להגיש דו"ח מכירות תקופתי, מאומת ע"י רואה חשבון חיצוני.