סבב דיונים ראשון בין ישראל לבין מדינות המרקוסור

הצדדים דנים על מבנה והרכב הסכם הסחר העתידי. בעוד ישראל מעוניינת בהגברת הייצוא התעשייתי והורדת אחוז המכס, מדינות המרקוסור מעוניינות לייצא חקלאות – סקטור רגיש בישראל


00:00 ,19.02.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הצדדים דנים על מבנה והרכב הסכם הסחר העתידי. בעוד ישראל מעוניינת בהגברת הייצוא התעשייתי והורדת אחוז המכס, מדינות המרקוסור מעוניינות לייצא חקלאות – סקטור רגיש בישראל

סבב דיונים ראשון בין ישראל למדינות המרקוסור (ברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי, פרגוואי) התקיים בשבוע האחרון, לקראת יצירת הסכם אזור סחר חופשי אשר מנוהל על ידי משרד התמ"ת בשילוב עם משרד החוץ, המכס, משרד החקלאות, המשפטים, והאוצר.

בועז הירש, מנהל המינהל לסחר חוץ בתמ"ת, מציין כי מדובר בסבב הדיונים הראשון במהלכו דנים הצדדים על מבנה והרכב הסכם הסחר העתידי והלו"ז להשלמתו. כמו כן, סבב דיונים ראשוני זה מאפשר העמקת הידע ההדדי על המבנה הרגולטורי, משטרי היבוא, הסחר והתקינה מתוך מטרה להגיע להסכם אשר ישרת את היצואנים ויאפשר גישה טובה יותר של הייצוא הישראלי לשווקים אלו.

רענן דינור, מנכ"ל משרד התמ"ת, מציין כי מדובר בהסכם בעל חשיבות רבה לתעשייה עקב ההתפתחות הכלכלית המהירה של ברזיל וארגנטינה וכן גודלן של הכלכלות (תל"ג משולב של כ-800 מיליארד דולר). בנוסף, המכס הממוצע על הייצוא הישראלי למדינות אלה עומד על 11%, מכס משמעותי שהסרתו תהיה בעלת תרומה משמעותית לייצוא הישראלי לאמל"ט.

דינור הוסיף כי מדובר במו"מ מורכב הנובע מכך כי האינטרס הישראלי הנו בייצוא תעשייתי בעוד האינטרס של מדינות המרקוסור הנו בייצוא חקלאות - סקטור רגיש בישראל בעל מאפיינים ייחודים.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי ההסכם עם המרקוסור יהווה פריצת דרך ושדרוג התשתית ההסכמית שמינהל סחר חוץ יוצר עבור היצואנים הישראלים.לפיכך בתוכנית העבודה של מינהל סחר חוץ הוצב המו"מ עם המרקוסור בעדיפות גבוהה.