סאלם פאיאד: אנחנו לא מעוניינים להתנתק מישראל

הפלשתינאים מעוניינים בהמשך ההסדר הכלכלי הנוכחי עם ישראל - הסכם פאריס - שנחתם לפני כעשור, עם עדכונים בהתאם להתפתחויות, אך על בסיס אותם עקרונות; כך אמר אתמול בראיון ל-TheMarker שר האוצר של הרשות הפלשתינית סאלם פאיאד


00:00 ,31.01.2005 מאת: מערכת פורט2פורט
הפלשתינאים מעוניינים בהמשך ההסדר הכלכלי הנוכחי עם ישראל - הסכם פאריס - שנחתם לפני כעשור, עם עדכונים בהתאם להתפתחויות, אך על בסיס אותם עקרונות; כך אמר אתמול בראיון ל-TheMarker שר האוצר של הרשות הפלשתינית סאלם פאיאד. הסכם פאריס מבוסס על "מעטפת מכס אחידה" בין ישראל לרשות, לפיה המכס הפלשתיני יושווה לישראלי כדי ליצור סחר חופשי.

בהסכם נקבע גם מעבר חופשי של עובדים פלשתינאים לישראל ומנגנון המבטיח שאת המכס על יבוא פלשתיני יגבו רשויות ישראליות ויעבירו אותו אחת לחודש לרשות. ההסכם גם איפשר לפלשתינאים להקים בנק מרכזי ללא אפשרות להנפקת מטבע.

ישראל והפלשתינאים החלו בשיחות על ההסכם הכלכלי שיצטרף להבנות לקראת ביצוע ההתנתקות, המתוכננת לאוקטובר 2005. השיחות הביטחוניות והכלכליות מתנהלות במסלולים נפרדים, במטרה לגבות את תהליך ההתנתקות בהסדרים כלכליים שיבטיחו תעסוקה לפלשתינאים וסיכויי צמיחה למשק הפלשתיני.

את המגעים הכלכליים החלו ביום שישי בבוקר פאיאד והמשנה לראש הממשלה שמעון פרס, במפגש שקיימו בשולי ועידת דאבוס שמארגן הפורום הכלכלי העולמי. כשעתיים לאחר פגישתם נועד שר החוץ סילבן שלום עם פאיאד ודן עמו באותם נושאים. בשבת כבר ערכו פרס וממלא מקום רה"מ ושר התמ"ת, אהוד אולמרט, פגישה ביניהם לתיאום המשך המגעים הכלכליים עם הפלשתינאים.


הסכם פאריס קושר את הכלכלה הפלשתינית בטבורה לישראלית. האם אינכם מעוניינים בעצמאות כלכלית?

פאיאד: "זה לא קשור לעצמאות כלכלית. בעולם גלובלי, אף מדינה אינה עצמאית לגמרי מבחינה כלכלית. הכלכלות בעולם תלויות זו זו. אנחנו כלכלה קטנה, והמערכת הכלכלית הנוכחית עם ישראל מתאימה לנו".


לכל מדינה עצמאית יש הסכמי סחר עם מדינות אחרות. איזה הסכם אתם רוצים עם ישראל?

"המטרה שלנו היא לחתום על הסכם סחר ליברלי ככל האפשר, שיאפשר את הניידות הגדולה ביותר של סחורות פלשתיניות לישראל ולשאר העולם. אם לא נהיה לגמרי פתוחים, נתקשה להוביל פיתוח כלכלי שייצור מקורות תעסוקה. גם לישראל כדאי לחתום על הסכם כלכלי ליברלי עם הפלשתינאים, שיבטיח כניסת סחורות זולות למשק הישראלי. זה ייצור מקסימיזציה של רווחה".


בבנק לאומי בת"א קיים עדיין החשבון של יו"ר הרשות הפלשתינית המנוח יאסר ערפאת, שהיה מוקד לשמועות על שחיתויות כלכליות. החשבון כלל בין השאר כספים שהעבירה ישראל לרשות מהחזרי המכס והמס שגבתה עבורה. האם החשבון עוד פעיל?

"אני לא מקבל את ההגדרה שזה חשבון של ערפאת. זה חשבון של הרשות הפלשתינית. ישראל פתחה אותו כדי להעביר כספים לרשות. כיום היא מעבירה אותם ישירות מהאוצר הישראלי למשרד האוצר הפלשתיני. הכספים משמשים להוצאות שוטפות של הרשות הפלשתינית, או להשקעות באמצעות קרן ההשקעות הפלשתינית, שאני משמש יו"ר שלה".

את הקרן, המגלגלת על פי ההערכות מאות מיליוני דולרים המושקעים בפרויקטים במגזרים הפרטי והציבורי, ממשיך לנהל איש הכספים של ערפאת, מוחמד ראשיד. מקורות פלשתינאים אמרו כי ראשיד הגיש את התפטרותו לדירקטוריון הקרן לאחר מות ערפאת, ואולם הדירקטוריון ביקש ממנו להמשיך בתפקיד. על פי הערכותיהם, בעוד כמה חודשים עשוי להתמנות מנהל אחר לקרן, מאנשיו של פאיאד. לדבריהם, ראשיד מתמקד במגזר הפרטי, בעוד פאיאד סבור כי הרשות צריכה להפסיק את מעורבותה במגזר העסקי.


יש חדש בנושא מכירת גז פלשתיני לישראל?

"השיחות התחדשו בימים אלה עם ממשלת ישראל. אנחנו מדברים עם הממשלה, אך הצרכנית הסופית תהיה כנראה חברת החשמל ונצטרך לדבר גם עמה".