נשיאות איגוד לשכות המסחר מציעה היערכות למניעת שביתות במשק בשירותים חיוניים

נשיאות איגוד לשכות המסחר התכנסה שלשום, יום ראשון 4.5.2003, לדיון חירום מיוחד בשאלת הערכות המשק בפני שביתות המשתקות את השירותים החיוניים במדינה


00:00 ,06.05.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
נשיאות איגוד לשכות המסחר התכנסה שלשום, יום ראשון 4.5.2003, לדיון חירום מיוחד בשאלת הערכות המשק בפני שביתות המשתקות את השירותים החיוניים במדינה.

הנשיאות היתה בדעה, שיש לנקוט שורה של צעדים תקיפים למניעת שיתוק השירותים החיוניים במשק וכי חובה על הממשלה ועל הארגונים העסקיים להיערך כבר עתה, על מנת למנוע השבתת השירותים החיוניים ושיתוק פעילותו של המשק.

בין ההמלצות והדרישות שגובשו:
  • העברת חקיקה מיוחדת האוסרת באופן מוחלט על שביתה של העובדים בנתב"ג ובנמלי הים, כולל עובדי מכס דוגמת המצב החוקי בשירות המשטרה או בצה"ל.
  • קביעת בוררות חובה בשירותים החיוניים בדומה למקובל במספר מדינות מערביות.
  • העברת חקיקה בכנסת המונעת מיו"ר הסתדרות עובדים או ארגון עובדים לשמש גם בתפקיד חבר כנסת, דוגמת החקיקה הקיימת בנושא איסור על ראשי ערים לכהן כחברי כנסת.
  • בחינת הליכים משפטיים שימנעו מהסתדרות העובדים הכללית להיות נשלטת ע"י תנועה פוליטית. זאת בהתאם לעקרונות על פיהם פסל ביהמ"ש העליון את ארגון העובדים "עמית" מלשמש כארגון עובדים.
  • דרישה ממעסיקים שלא יעבירו את דמי טיפול ארגוני להסתדרות הכללית.
  • הגשת תביעות לפיצויי נזיקין. תביעות אלה יוגשו ע"י האיגוד בשם עסקים שנפגעו מהשביתה כאשר יוכח הקשר הסיבתי של הנזק לשביתה.
  • המלצה לנכות תשלומים המגיעים לגופים שלטוניים ששירותיהם יושבתו לתקופת ההשבתות והעיצומים.
 
עו"ד אוריאל לין, נשיא האיגוד הדגיש שעל הממשלה להיערך כבר היום על מנת למנוע מצבים בהם יכול אדם אחד, עפ"י אינטרסים ושיקולים שלו, להשבית את המשק כולו ולגרום לעליית האבטלה ולנזקים בלתי הפיכים בחלק גדול במגזר העסקי.

לין הדגיש כי על הממשלה מוטלת אחריות מלאה להגן על האינטרס הציבורי ולמטרה זו ניתנו לה הסמכויות של יזום חוקים בכנסת ועפ"י הצורך גם התקנת תקנות לשעת חירום והוצאת צווי ריתוק אישיים.

איגוד לשכות המסחר סבור שהממשלה נכשלה בשביתה האחרונה בגלל שלא הוציאה צווי ריתוק, למנוע סגירת נתב"ג ובכך אפשרה גרימת ביזיון וסבל לאלפים מאזרחי המדינה.

נשיאות איגוד לשכות המסחר החליטה גם על הקמת מטה חירום שיופעל מייד עם התהוות מצבי שביתה נוספים. בראש המטה יעמוד חבר הנשיאות דוד אדמון, יו"ר ועדת הסברה וקשרי חוץ, ויהיו בה חברים חברת הנשיאות נילי קריב, מנכ"ל האיגוד יוסי שוסטק, היועצת המשפטית עו"ד עינת ברכה ומנהלת המחלקת עבודה עו"ד איריס רש.