נשיא לשכת המסחר דורש מיו"ר ועדת הכלכלה: ליצור כללים ארציים אחידים בכל הרשויות המקומיות לרישוי עסקים

אוריאל לין: יש להקים רשות ארצית לרישוי עסקים במשרד התמ"ת שתהיה אחראית על ישום הכללים בכל הרשויות המקומיות. חוסר האחידות בדרישות של רשויות מקומיות שונות פוגעת בניהול העסקים השוטף של המגזר העסקי; לין דורש אחידות בדרישות לרישוי בתחום כיבוי אש בכל הרשויות המק


00:00 ,14.09.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין: יש להקים רשות ארצית לרישוי עסקים במשרד התמ"ת שתהיה אחראית על ישום הכללים בכל הרשויות המקומיות. חוסר האחידות בדרישות של רשויות מקומיות שונות פוגעת בניהול העסקים השוטף של המגזר העסקי; לין דורש אחידות בדרישות לרישוי בתחום כיבוי אש בכל הרשויות המקומיות
 
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, פנה היום אל ח"כ אמנון כהן, יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת בדרישה לפעול למען שינוי מנגנון רישוי העסקים. לדבריו, המנגנון המסורבל מטיל על המגזר העסקי הכבדות ניכרות ומיותרות.
 
פנייתו של לין באה בעקבות תלונות רבות של חברי האיגוד על הקושי והסרבול בקבלת אישור לרישיון עסק בתחומם רבים ובעיקר בתחום כיבוי האש.
 
לין מציין כי המנגנון בולם את פוטנציאל הצמיחה של המשק. "נושא רישוי העסקים הפך בשנים האחרונות לחסם כניסה משמעותי בפני עסקים רבים ומקשה על הקמת עסקים חדשים. זאת בגלל העלויות הכרוכות בהשגת הרישוי לעסק והזמן הרב הנדרש לכך.
 
בפועל, הסמכות למתן אישור לרישוי עסק הינה בידי הרשות המקומית. כך, שייתכן מצב בו עסק יקבל אישור לרישוי ברשות אחת אך לא ברשות אחרת. "חוסר האחידות בדרישות של רשויות מקומיות שונות פוגעת בניהול העסקים השוטף של המגזר העסקי", מציין לין.
 
לין מציע לכהן ליזום הקמת רשות ארצית לרישוי עסקים, המורכבת מצוות בינמישרדי ובאחריות משרד התמ"ת. לדבריו, התפקיד המרכזי של הרשות יהיה פישוט חוק רישוי עסקים והגדרת מעטפת חוק אחידה לכל סוגי העסקים בארץ, "האחידות תקטין את סף הכניסה של עסקים קטנים למגזר העסקי". כמו כן, הרשות תשמש כגוף פיקוח וערר לתחום רישוי עסקים בארץ.
 
בנוסף, מדגיש נשיא לשכות המסחר, "יש לחייב כל רשות מקומית לצרף אומדן עלויות להקמת עסק, עפ"י סוג העסק. אומדן שיספק קריטריונים לקבלת אישור עסק".
 
בהתייחסו לבעייתיות של רישוי עסקים בתחומי כיבוי אש ציין לין כי יש להעביר את האחריות מהתחנות ברשויות המקומיות לנציבות הכבאות הארצית.