נשיא איגוד לשכות המסחר מציע להקים גוף שיתמחה ביצוא שירותים

אוריאל לין בוועידת ישראל לעסקים: "הגיעה השעה להקים גוף ריכוזי המתמחה ביצוא שירותים בשיתוף כל המגזר העסקי - העוסק ביצוא שירותים ובשיתוף המדינה, שיהיה דומה באופיו למכון היצוא אך יתמחה ביצוא שירותים בלבד"


00:00 ,10.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

אוריאל לין בוועידת ישראל לעסקים: "הגיעה השעה להקים גוף ריכוזי המתמחה ביצוא שירותים בשיתוף כל המגזר העסקי - העוסק  ביצוא שירותים ובשיתוף המדינה, שיהיה דומה באופיו למכון היצוא אך יתמחה ביצוא שירותים בלבד"
 
"יש להקים גוף ממלכתי בשיתוף המגזר העסקי והמדינה שיתמחה ביצוא שירותים". כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בוועידת ישראל לעסקים.
 
לין, אשר דיבר במושב "אנחנו נשארים על המפה?" שדן כיצד ישראל משתלבת בתחרות הגלובלית והשפעתה על עיצוב המדיניות הכלכלית, ציין כי למען המשך שגשוגה של הכלכלה הישראלית, חיוני שיחול שינוי מעמיק במדיניות הכלכלית ובהבנת חשיבותו של מגזר המסחר והשירותים להמשך צמיחתו של המשק ולהגדלת היצוא הישראלי. היום 13% מסך כל התמ"ג הישראלי הינם יצוא שירותים וכ-29% מסך היצוא הישראלי היום הוא יצוא שירותים.
 
מכון המחקר השוויצרי IMD דירג בשנת 2006 את ישראל מבחינת יצוא שירותים כאחוז מהתמ"ג במקום ה-14 , מבין 61 מדינות מובילות בעולם שנבדקו בסקר.
 
"אין אנו זקוקים לתוכנית כלכלית חדשה. אנו זקוקים לשיתוף פעולה חיובי בין המגזר העסקי, ארגוני העובדים והממשלה, בהשגת יעדים ספציפיים שחשובים מאד לכלכלה ולחברה, כמו צמצום גודלו של המגזר הציבורי שלא באמצעות פיטורים", אמר לין.
 
עם זאת, לין ציין כי שיתוף פעולה בין כל הגורמים אינו מספיק, אם אין ראייה נכונה של הכלכלה והבנת כיווני התפתחותה. "על מקבלי ההחלטות במשק לשנות את חשיבתם הכלכלית ולהכיר בחשיבותו ובתרומתו של מגזר השירותים כמנוע הצמיחה של התוצר ושל התעסוקה במשק. הצעד הראשון של הכרה זו חייב להיות ביטול כל האפליות הסקטוריאליות".
 
לדבריו, מגזר המסחר והשירותים הוא זה שיוצר את עיקר מקומות העבודה. "הסיבה לכך שבשנת 2006 הגיעה ישראל לראשונה להישג ההיסטורי של עודף היצוא על היבוא, מקורה בגידול הנמשך ביצוא השירותים כמו שירותים מקצועיים דוגמת בנקאות, ביטוח, ספנות, תוכנה ועוד. עובדה חשובה אשר משום מה נעלמה מעיניהם של מקבלי ההחלטות במשק".
 
"מחמת חשיבותו המיוחדת של יצוא השירותים, נושא ההולך ותופס כיום חלק גדול יותר בסחר העולמי ובדיוני הארגונים הבינלאומיים, הגיעה השעה להקים גוף ריכוזי המתמחה ביצוא שירותים בשיתוף כל המגזר העסקי - העוסק  ביצוא שירותים ובשיתוף המדינה, שיהיה דומה באופיו למכון היצוא אך יתמחה ביצוא שירותים בלבד. מכון היצוא לא יוכל להתמודד עם יעד זה שכן התמחותו היא ביצוא מוצרים בלבד ועיקר מבנהו וחשיבתו ממוקדים בתחום יצוא המוצרים", הדגיש נשיא איגוד לשכות המסחר.