נשיא איגוד לשכות המסחר: האוצר שכח לכלול בהצעת התקציב את עיקר המגזר העסקי

"בספר הצעת התקציב לשנת 2006 בפרק שעוסק ההתפתחות הכלכלה יש התייחסות ל- 3 ענפים בלבד: תעשייה, בנייה ותיירות, כאשר רובו ועיקרו של המגזר העסקי נשכח. יש לקוות שלאחר לימוד נוסף של מבנה הכלכלה בישראל האוצר יתקן שגיאה זו", כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות


00:00 ,09.11.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

"בספר הצעת התקציב לשנת 2006 בפרק שעוסק ההתפתחות הכלכלה יש התייחסות ל- 3 ענפים בלבד: תעשייה, בנייה ותיירות, כאשר רובו ועיקרו של המגזר העסקי נשכח. יש לקוות שלאחר לימוד נוסף של מבנה הכלכלה בישראל האוצר יתקן שגיאה זו", כך אמר היום אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר.
 
"הקיבעון של התפיסה הכלכלית המיושנת על-יה מחלקים את המשק לחלק 'יצורי' ולחלק שהוא לא 'יצורי' כנראה חלחלה עמוק מידי אצל כותבי ספר התקציב. על-פי תפיסה זו החלק 'הייצורי' כולל את התעשייה, החקלאות, הבנייה ובמידה מוגבלת גם התיירות ואילו שאר ענפי המשק הם מעין שרך עודף", מציין לין ומוסיף כי כנראה שבמשרד האוצר עוד לא התעוררו להבין שהחלק הגדול ביותר במגזר העסקי הוא מגזר המסחר והשירותים.
 
"עד כמה שהדבר מפתיע, כנראה שהאוצר חזר היום לדפוסי החשיבה של שנות ה- 60 וה- 70, ושכח את חלקו המכריע של מגזר המסחר והשירותים בכלכלה הישראלית".
 
על-פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, חלקו של מגזר המסחר והשירותים בתוצר העסקי הוא לא פחות מ- 63%, ואילו חלקה של התעשייה בתוצר העסקי עומד על 25%, חלקו של ענף הבנייה עומד על 10%, וחלקה של החקלאות - 2%.
 
בנוסף, בין השנים 1998 ועד מחצית 2005 גדל מספר המועסקים במגזר המסחר והשירותים מ- 797 אלף ל- 1.088 מיליון; במגזר הציבורי גדל מספר המועסקים מ- 676 אלף ל- 799 אלף; ואילו בתעשייה הוא ירד במספרים מוחלטים מ- 386 אלף ל- 337 אלף מועסקים.
 
לין מוסיף כי "מגזר המסחר והשירותים הוא זה שיוצר בפועל את מקומות העבודה החדשים, אם של העצמאים ואם של השכירים. בעוד שבתעשייה מייצרים כיום יותר בפחות כח-אדם, וקווי היצור נודדים אל מקומות בהם עלות העבודה נמוכה יותר".