נסיגה ריאלית של כ-2% ביצוא התעשייתי באפריל-מאי

היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אלה ב-5.2 מיליארד דולר. התאחדות התעשיינים: על הממשלה לסייע לקידום היצוא הישראלי - תוך מתן תקציב של כ-460 מיליון שקל למטרה זו


00:00 ,02.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים אלה ב-5.2 מיליארד דולר. התאחדות התעשיינים: על הממשלה לסייע לקידום היצוא  הישראלי - תוך מתן תקציב של כ-460 מיליון שקל למטרה זו
 
דאגה רבה ממצב היצוא בחודשים אפריל-מאי 2007 חלה ירידה ריאלית של כ-2% ביצוא התעשייתי, (ללא יהלומים) - הסתכם בכ-5.2 מיליארד דולר. זאת בהשוואה לממוצע החודשי ברבעון הקודם. כך מסר רובי גינל, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, בהסתמכו על ניתוח חודשי שערך אגף כלכלה על מצב היצוא התעשייתי.
 
התאחדות התעשיינים קוראת לממשלת ישראל לאמץ את כל מסקנות הוועדה שמינה שר התמ"ת בראשותו של דוד ארצי, יו"ר מכון היצוא, במטרה לעודד את היצוא ולהקצות כ-460 מיליוני שקלים דבר שיאפשר יישום בפועל של ההמלצות בהן: הקמת קרן חירום לסיוע ליצואנים קטנים; סיוע בייעוץ פרטני לחברות קטנות ובינוניות בתחום הגנות מט"ח; סיוע בשיווק בינלאומי; הארכת תוקף תקנות הפחת המואץ; הכפלת סיוע המדינה בביטוח סיכוני סחר עם מדינות לעסקאות בטווח בינוני וארוך; מתן קווי אשראי בריבית קבוע לעסקאות לטווח ארוך והקמת קרן חוץ ממשלתית לביצוע הגנות מט"ח.
 
מניתוח ענפי שערכה התאחדות התעשיינים עולה כי יצוא ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית ירד ב-7% בחודשים אפריל-מאי, זאת לאחר גידול דרמטי של 12% ברבעון הראשון של 2007 (מדובר בכימיקלים וזיקוק נפט (למעט תרופות), מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי).
 
עוד עולה מניתוח היצוא של התאחדות התעשיינים, כי מסתמנת מגמת האטה מאז תחילת השנה ביצוא ענפי הטכנולוגיה העילית - גידול של 1.5% בלבד בחודשים אפריל-מאי, זאת לאחר גידול של 2.4% ברבעון הראשון של 2007 וגידול של 4% ברבעון האחרון אשתקד (מדובר בענפי רכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות).
 
מנגד, ענפי הטכנולוגיה המעורבת מסורתית רשמו באפריל-מאי האצה ניכרת בקצב צמיחת היצוא. גידול של 5%, זאת לאחר גידול של 0.7% ברבעון הראשון של השנה. (מדובר בכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת).
 
ענפי הטכנולוגיה המסורתית, רשמו בחודשים אפריל-מאי 2007, האצה קלה של 3% בקצב צמיחת היצוא, זאת לאחר גידול של 1% ברבע הראשון של השנה. (מדובר במזון ומשקאות, טקסטיל הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס).
 
גינל מציין, כי מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים אפריל-מאי 2007 חלה עלייה (במונחים דולריים) ביצוא למדינות ארה"ב (כ-16%) וביצוא למדינות אסיה (כ-5.5%). ביצוא למדינות האיחוד האירופי נרשם קיפאון בעוד שנסיגה דולרית משמעותית חלה ביצוא ליתר מדינות העולם (18%-).