נמשכת ההאטה ביצוא - בחודשים ספטמבר ואוקטובר גדל היצוא ב-0.4% בלבד

נמשכת ההאטה ביצוא. בחודשים ספטמבר - אוקטובר 2004 היתה רמת היצוא התעשייתי (ללא יהלומים) גבוהה ריאלית ב-0.4% בלבד לעומת הרמה החודשית הממוצעת בחודשים יולי-אוגוסט, אך נמוכה ריאלית בכ-4.4% מהרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה


00:00 ,24.11.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
שרגא ברוש: נמשכת ההאטה ביצוא - בחודשים ספטמבר ואוקטובר גדל היצוא ב-0.4% בלבד - היצוא הסתכם ב- 3.8 מיליארד דולרים.

נמשכת ההאטה ביצוא. בחודשים ספטמבר - אוקטובר 2004 היתה רמת היצוא התעשייתי (ללא יהלומים) גבוהה ריאלית ב-0.4% בלבד לעומת הרמה החודשית הממוצעת בחודשים יולי-אוגוסט, אך נמוכה ריאלית בכ-4.4% מהרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה. היצוא התעשייתי הסתכם בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2004 בכ-3.8 מיליארד דולרים. כך מסר שרגא ברוש, יו"ר מכון היצוא בהסתמכו על ניתוח חודשי של מצב היצוא שנערך ע"י התאחדות התעשיינים.

ברוש מדגיש כי הממצא המדאיג שעולה מניתוח זה הוא שגם בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2004, לאחר סיום השביתה בנמלי הים, נותרה, כאמור, רמת היצוא התעשייתי נמוכה מהרמה הממוצעת ששררה ברבע השני של השנה טרם השביתה. ניתוח היצוא נעשה בהשוואה לרבע השני של השנה, כיוון שבחודשים יולי-אוגוסט רמת היצוא הושפעה מהשביתה בנמלי הים ועל כן היתה נמוכה.

מהניתוח עולה כי בחודשים ספטמבר – אוקטובר 2004 הייתה רמת היצוא בקבוצת ענפי הטכנולוגיה העילית נמוכה ריאלית בכ- 7% בהשוואה לרמה החודשית הממוצע ברבע השני של השנה, (מדובר בענפי הרכיבים אלקטרוניים ומחשבים, ציוד תקשורת, בקרה ופיקוח, כלי טיס ותרופות). מגמה זו הקיפה את מרבית ענפי הקבוצה למעט ענף התרופות, אשר רשם עלייה חדה ביותר של 41% ביצוא. נסיגה חדה של 40% נרשמה ביצוא ענף כלי הטיס, לצד נסיגה של 8% ביצוא ענפי הרכיבים האלקטרוניים ונסיגה של 6% ביצוא ציוד התקשורת, בקרה ורפואי.

ברוש ציין כי רמת היצוא בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המסורתית, (מזון ומשקאות, טקסטיל, הלבשה ועור, עץ, ריהוט, נייר ודפוס), הייתה נמוכה ריאלית בכ- 4% בחודשים ספטמבר- אוקטובר 2004 לעומת הרמה הממוצעת ברבע השני של השנה. הנסיגה ביצוא הקבוצה נגזרה מנסיגה ביצוא ענף הטקסטיל וההלבשה.

במקביל, הייתה רמת היצוא של קבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת-מסורתית נמוכה ריאלית בכ- 2% בחודשים ספטמבר – אוקטובר לעומת הרבע השני של השנה. (מדובר בכרייה, חציבה ומינרלים, מוצרי גומי ופלסטיק, מתכת בסיסית ומוצרי מתכת), נסיגה זו ביצוא נגזרה מנסיגה חדה של 10% ביצוא

ענף הכרייה, החציבה והמינרלים, אשר קוזזה בחלקה על ידי עלייה של 5% ביצוא ענפי המתכת הבסיסית ומוצרי המתכת ועלייה של 1.5% ביצוא הגומי והפלסטיק.

מנגד, בחודשים ספטמבר- אוקטובר 2004 הייתה רמת היצוא בקבוצת ענפי הטכנולוגיה המעורבת עילית גבוהה בשיעור ריאלי חד של 8%, בהשוואה לרמה החודשית הממוצעת ברבע השני של השנה, (מדובר בענפי הכימיקלים וזיקוק נפט, מכונות וציוד, מנועים וציוד חשמלי). העלייה ביצוא הקבוצה נגזרה מגידול משמעותי ביצוא ענפי המכונות והציוד החשמלי.

ברוש מציין כי מניתוח היצוא (ללא יהלומים) לפי יעדים גיאוגרפיים עולה כי בחודשים ספטמבר – אוקטובר 2004 הייתה רמת היצוא למרבית היעדים נמוכה במונחים דולריים, מהרמה החודשית הממוצעת שנרשמה ברבע השני של השנה טרם השביתה בנמלי הים. זאת, למעט היצוא לארה"ב אשר רשם עלייה דולרית חדה של 9.6%.

רמת היצוא לארצות האיחוד האירופי בחודשים ספטמבר-אוקטובר 2004 הייתה נמוכה דולרית ב- 3.2% בהשוואה לרמה הממוצעת ברבע השני של השנה. רמת היצוא לארצות אסיה בחודשיים הנסקרים הייתה נמוכה דולרית ב- 1.8% לעומת הרמה החודשית הממוצעת ברבע השני.

בדומה, הייתה רמת היצוא החודשית הממוצעת ליתר מדינות העולם בספטמבר-אוקטובר 2004 נמוכה דולרית ב- 5.3% בהשוואה לרבע השני של השנה.

ברוש מציין כי מנתונים ראשונים עולה, כי ברבע השלישי של 2004 צפויה שחיקה מחודשת ברווחיות היצוא, מדד עלות העבודה ליחידת תוצר ביצוא צפוי לעלות בתקופה זו בכ- 3.5%. שחיקה זו תיגזר כך נראה, מהתיסוף שחל בחודשים אלו בשערו של השקל ביחס לדולר, לצד צפי לגידול משמעותי בעלות העבודה והרעה קלה נוספת בתנאי הסחר.


הנתונים על מצב הייצוא מבוססים על ניתוח אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים.