נחתם תיקון להסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו

התיקון מהווה פריצת דרך בנושא מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו ומאפשר הקלה משמעותית בייצוא וייבוא סחורות ממקסיקו. הנספחת המסחרית במקסיקו: "היצוא הישראלי למקסיקו ברבעון השלישי של 2008 עמד על כ-230 מיליון דולר, עלייה של 8%


00:00 ,20.11.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

התיקון מהווה פריצת דרך בנושא מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו ומאפשר הקלה משמעותית בייצוא וייבוא סחורות ממקסיקו. הנספחת המסחרית במקסיקו: "היצוא הישראלי למקסיקו ברבעון השלישי של 2008 עמד על כ-230 מיליון דולר, עלייה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד".
 
נחתם תיקון להסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו המאפשר מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות, כך מסר בועז הירש משנה למנכ"ל ומנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת.
 
תיקון ההסכם נחתם במקסיקו  לאחר תקופה ארוכה של משא ומתן אשר נוהל על ידי מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת ומינהל המכס הישראלי. ההבנות שהושגו הן מרחיקות לכת ומהוות שיפור משמעותי בתנאי הסחר בין ישראל למקסיקו במסגרת הסכם הסחר החופשי בין המדינות אשר נכנס לתוקף בשנת 2000.
 
בועז הירש, מסר כי מטרת התיקון הנה לפתור בעיה בה נתקלות חברות רבות המבקשות להעביר למקסיקו סחורות שמקורן בישראל דרך שטחה של מדינה שלישית כאשר הסחורות לא נשארות בפיקוח המכס של מדינת הביניים,  מצב שכיח נוכח המרחק הגיאוגרפי בין המדינות. עד היום, העברת הסחורות בדרך זו פסלה את העדפת המכס שניתנה בהתאם להסכם הסחר ,זאת מאחר שהסכם הסחר החופשי דורש שיגור ישיר של הסחורה בין ישראל למקסיקו כתנאי להטבת המכס.
 
על פי התיקון שנחתם, טובין אשר מקורם בישראל או במקסיקו יוכלו לעבור עיבוד מזערי או אחסון בשטחה של מדינה שלישית  בטרם הם מועברים למקסיקו או לישראל וזאת מבלי שהדבר יפגע בזכאותם להטבת מכס לפי הסכם הסחר החופשי. משמעות הדבר עבור היצואנים והיבואנים הישראליים הינה פישוט וגמישות בתהליכי הייצוא והיבוא וכן וחסכון רב בעלויות.
 
אפשרות זו קיימת גם בהסכם הסחר עם קנדה אך בהסכם זה באופן תקדימי, סוכם כי התהליך יוחל מלבד על ארה"ב וקנדה גם על מדינות האיחוד האירופי ומדינות אפט"א (שוויץ, נורבגיה, איסלנד וליכטנשטיין) אשר יוכרו כמדינות שלישיות.
 
נוסף על התיקון להסכם הסחר החופשי חתמו הצדדים גם על הסכם שיתוף פעולה כלכלי בין ישראל ומקסיקו בתחומי הטכנולוגיה, התעשיות תומכות והעסקים הקטנים והבינוניים.  מטרת ההסכם לחזק את הסביבה העסקית ולקדם סחר והשקעות בין ישראל ומקסיקו באמצעות חילופי מידע, משלחות ועוד.
 
ליאת שחם, הנספחת המסחרית  של משרד התמ"ת במקסיקו מסרה כי היצוא הישראלי למקסיקו ברבעון השלישי של שנת 2008 עמד על כ-230 מיליון דולר, עלייה של 8% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ענפי הייצוא המרכזיים למקסיקו הינם תקשורת, תשומות לחקלאות, ציוד רפואי ופלסטיקה. היבוא המקסיקני לישראל ברבעון השלישי של 2008 רשם עלייה מרשימה של כ-60% לעומת התקופה המקבילה אשתקד ועמד על כ-160 מליון דולר. ענפי הייבוא המרכזיים ממקסיקו הינם מכונות, רכבים ואלקטרוניקה.
 
כעת שוקדים הצדדים על השלמת ההליך המשפטי הפנימי במדינות אשר יביא לכניסת ההסכם לתוקף ויאפשר את יישומו, ככל הנראה,  לקראת הרבעון השני של שנת 2009.
 
ממינהל המכס נמסר כי לקראת כניסת ההסכם לתוקף יפורסמו הנחיות באשר לאופן יישום ההסכם .