נחתם פרוטוקול חדש בהסכם הסחר עם רומניה

מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט חתם היום על פרוטוקול חדש בהסכם הסחר בין ישראל ורומניה, אשר מטרתו לאפשר צבירה בין ישראל ורומניה בעת יצוא לאיחוד האירופי. השר אולמרט מסר כי זהו חלק מהשלמת היערכות משרד התמ"ת להרחבת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון


00:00 ,21.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

אולמרט : ההסכם יאפשר צבירה בין ישראל ורומניה בעת יצוא לאיחוד האירופי;עלייה של כ- 40% בהיקף הסחר בין ישראל ורומניה בשנת 2004 לעומת שנת 2003
 
מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת אהוד אולמרט חתם היום על פרוטוקול חדש בהסכם הסחר בין ישראל ורומניה, אשר מטרתו לאפשר צבירה בין ישראל ורומניה בעת יצוא לאיחוד האירופי. השר אולמרט מסר כי זהו חלק מהשלמת היערכות משרד התמ"ת להרחבת הצבירה הפאן אירופית למדינות הים התיכון.
 
החתימה נערכה היום במהלך הועדה המעורבת ישראל רומניה במסגרת הסכם החסר החופשי בין המדינות. השר אולמרט אמר כי נושא נוסף אשר נדון במסגרת הועדה היה פתיחת מו"מ חקלאי להרחבת הליברליזציה בסחר החקלאי בין הצדדים. שיחות ההמשך בנושא זה נקבעו לחודש מרץ ברומניה.
 
עוד אמר השר אולמרט כי הוא מייחס לרומניה חשיבות רבה, מדובר במדינת מפתח במזרח אירופה הצפוייה להיכנס לאיחוד האירופי בשנת 2007 ונהנית מפעילות רבה של הסקטור התעשייתי הישראלי. היקף ההשקעות הישראליות ברומניה נאמד בכמיליארד דולר. לדברי השר אולמרט , מטרת המשרד הינה לייצר תשתית אשר תאפשר לתעשייה הישראלית לחדור להיקפי הפעילות הגדולים המתבצעים כיום ברומניה.
 
במסגרת מערך הצבירה הפאן אירופית, יכולות מדינות החברות במערך זה לחלק את תהליכי היצור בהתאם ליתרונות היחסיים של כל מדינה ועדיין לייצא לשוק יעד במסגרת אותו מערך בפטור ממכס. כיום משתתפות במערך הצבירה הפאן אירופית 32 מדינות אירופיות.
 
עד לאחרונה הייתה השתתפות מדינות מאגן הים התיכון במערך זה אסורה, אך בחודש יולי, 2003 בכנס שרי הסחר החליט האיחוד האירופי לאפשר גם השתתפות מדינות מאגן הים התיכון במערך זה. פתיחת המערך מתעכבת בגין סרבולים במוסדות האיחוד האירופי בבריסל.
 
שר התמ"ת מסר כי הנושא מועלה באופן תדיר במגעיו עם ראשי האיחוד האירופי, והצפי הינו כי בחודשים הקרובים יוכלו חברות ישראליות לצבור עם שותפותיהם ממדינות אירופה במסגרת מערך זה.
 
אולמרט הוסיף כי משרדו נערך זה מכבר לנושא הצבירה, ושיפור הסכם החסר עם ירדן, עליו חתם השר בחודש דצמבר האחרון, נועד לאפשר צבירה ישראלית ירדנית למול האיחוד האירופי. לאחר תיקון ההסכם עם רומניה צפוי משרד התמ"ת לתקן את ההסכם עם בולגריה, מדינה עימה נמצא המו"מ על התיקון בשלבים מתקדמים.
 
עוד ציין אולמרט כי הענף הצפוי להרוויח ביותר מהשתתפות ישראל במערך הצבירה הפאן אירופית הינו ענף הטקסטיל. אולמרט אמד את היקף העסקות לחברות ישראליות כתוצאה מהשתתפות בצבירה הפאן אירופית בעשרות מיליוני דולר לשנה. אך הוא הוסיף והדגיש כי הצבירה תסייע לתחרותיות תעשיית הטקסטיל ולשימור מאות, אם לא אלפי מקומות עבודה בישראל.
 
בנוסף נמצא מינהל סחר חוץ במגעים עם מדינות אפט"א וטורקיה לתיקון ההסכמים עם מדינות אלו במטרה לאפשר צבירה גם עימן.
 
רונית קן מנהלת מינהל סחר חוץ בתמ"ת, מסרה כי העבודה מול המדינות תעשה על פי סדר העדיפויות אשר התעשייה ישראלית הציגה כחשובות ביותר מבחינתה בנושא הצבירה, לדבריה, התעשייה הציגה את רומניה וירדן כחשובות ביותר.
 
היקף הסחר בין ישראל ורומניה היה בשנת 2004 כ-200 מיליון דולר, כאשר יותר ממחציתו הינו יצוא ישראלי. היקף הסחר משקף עלייה של כ- 40% לעומת שנת 2003. למעלה מ-500 יצואנים ישראלים מוכרים ברומניה, וענפי היצוא המובילים הינם מתכות, תכשיטים ואבנים יקרות, מכונות ועץ.