נחתם הסכם לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי עם ויאטנם

הנספחת המסחרית של התמ"ת בויאטנם: "מטרת ההסכם הגברת שתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות והורדת שיעורי המכס הויאטנמים המוטלים על יצואנים ישראליים" ; החתימה על ההסכם תשפיע כבר השנה על היקפי הסחר בין המדינות


00:00 ,29.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
הנספחת המסחרית של התמ"ת בויאטנם: "מטרת ההסכם הגברת שתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות והורדת שיעורי המכס הויאטנמים המוטלים על יצואנים ישראליים" ; החתימה על ההסכם תשפיע כבר השנה על היקפי הסחר בין המדינות

מ"מ רוה"מ, ושר התמ"ת, מר אהוד אולמרט, ביקש משר התשתיות, מודי זנדברג, לחתום על הסכם לשיתוף פעולה כלכלי ומסחרי בין ישראל לויאטנם במהלך ביקורו באסיה. השר זנדברג אשר ביקר בויאטנם, תאילנד והפילפינים חתם בסוף השבוע האחרון על ההסכם. מהצד הויאטנמי חתם על ההסכם השר לאיכות סביבה ומשאבים טבעיים מר TRUC , שהינו המקביל לשר התשתיות.

יצויין כי המו"מ שהוביל לחתימת ההסכם נערך למעלה משנתיים ונוהל ע"י נציגי המנהל לסחר החוץ במשרד התמ"ת מול פקידים ממשרד הסחר הויאטנמי.

הנספחת המסחרית של ישראל בויטנאם הגב' מארי פרנס מאייר ציינה כי, מטרת ההסכם הגברת שתוף הפעולה הכלכלי בין המדינות והורדת שיעורי המכס הויאטנמים המוטלים על יצואנים ישראלים ע"י השוואתם לשעורי המכס המוטלים על יבוא מהאיחוד האירופאי ומארה"ב. בתמורה הבטיחה ישראל לנהוג ביבוא מויאטנם כביבוא מכל מדינה אחרת. לפיכך, צפוייה ישראל להסיר בקרוב את החובה בקבלת רישיון כתנאי מקדים ליבוא מויאטנם.

יש לציין כי ויאטנם אינה חברה בארגון הסחר העולמי (ה- WTO) ולפיכך תנאי הסחר בישראל ובויאטנם נקבעים ע"פ הסכם זה.

ההסכם שנחתם כולל את הסעיפים הבאים:
- הענקת יחס של מדינה מעודפת ע"י שני הצדדים (MFN)

- הגברת השת"פ הכלכלי ע"י קדום השתתפות הדדית בתערוכות, החלפת מידע ובצוע פעולות לקדום הסחר בתחומים הבאים: חקלאות ותשומות לחקלאות, הנדסה, הכשרה, טלקום, בריאות וציוד רפואי, חינוך, ציוד בטחוני, היטק ועוד.

- כינון ועדה משותפת לסחר בין שתי המדינות.


הנספחת המסחרית, מארי פרנס מאייר, בשיתוף עם השגרירות הישראלית בהנוי כבר החלה בפעילות מאומצת לקדום התעשייה הישראלית בויאטנם. במרץ האחרון התקיים בויאטנם סמינר בתחום החקלאות בהשתתפות נציגים של שש חברות ישראליות.

בספטמבר הקרוב יתקיים בויאטנם סמינר בתחום הטלקום במעמד מנכ"ל משרד התקשורת, מר אורי אולניק.

בנובמבר תגיע לארץ משלחת אנשי עסקים ויאטנמים בתחומי החלקאות והטלקום המתארגנת ע"י לשכת המסחר בויאטנם, בשיתוף הנספחת המסחרית והשגרירות בהנוי.

עוד ציינה הנספחת המסחרית מארי פרנס מאייר כי החתימה על ההסכם תשפיע כבר השנה על היקפי הסחר בין המדינות שהסתכמו ב- 40 מיליון דולר בשנת 2003. במחצית הראשונה של 2004 גדל היצוא הישראלי למדינה ב-9% והסתכם ב- 11.6 מיליון דולר. 72% מסך היצוא הם מוצרים כימיים. היבוא באותה תקופה הסתכם ב- 14.8 מיליון דולר (גידול של 25%) .

במהלך השבוע ביקר שר התשתיות גם בפיליפינים ובתאילנד. במהלך ביקורו בתאילנד נפגש שר התשתיות מר זנדברג עם השר למשאבים טבעיים התאילנדי ועם שר המדע והטכנולוגיה. שר המדע והטכונלוגיה קיבל את הזמנת הנספחת המסחרית, לבקר בארץ בתערוכת הטלקום שתתקיים בנובמבר. בתאילנד נפגש השר גם עם חברות בתחום התשתיות בניהם חברת החשמל וחברות העוסקות בפיתוח כבישי אגרה ושדה התעופה החדש.