נחתם הנוסח הסופי לתיקון הסכם הסחר החופשי ישראל מקסיקו

שר התמ"ת אלי ישי ושר הכלכלה המקסיקני חתמו על הנוסח הסופי התיקון המהווה פריצת דרך בנושא מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו


00:00 ,24.10.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התמ"ת אלי ישי ושר הכלכלה המקסיקני חתמו על הנוסח הסופי התיקון המהווה פריצת דרך בנושא מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו
 
סגן רה"מ ושר התמ"ת, אלי ישי, ושר הכלכלה המקסיקני, מר סוח'ו גרסה-אלדפה, חתמו על מזכר המאשר את הנוסח הסופי לתיקון הסכם הסחר החופשי ישראל - מקסיקו. את המשא ומתן על הנוסח ניהל מזה תקופה ארוכה מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת בשיתוף עם הנספח המסחרי במקסיקו, ג'וש פלג, ואנשי המכס הישראלי.
 
ההבנות שהושגו הן מרחיקות לכת ומהוות שיפור משמעותי בתנאי הסחר בין שתי המדינות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל - מקסיקו אשר נכנס לתוקף בשנת 2000.
 
יצוין כי הסכם הסחר החופשי בנושא זה, שבא ביוזמת מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת והנספחות המסחרית במקסיקו סיטי, מהווה פריצת דרך בנושא מעבר סחורות דרך מדינות שלישיות במסגרת הסכם הסחר החופשי ישראל-מקסיקו.
 
בועז הירש, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת, מציין כי מטרת התיקון הנה לפתור בעיה בה נתקלות חברות רבות אשר מבקשות להעביר סחורות שמקורן בישראל או במקסיקו דרך שטחה של מדינה שלישית (דוגמת ארה"ב).
 
עד היום, העברת הסחורות בדרך זו הייתה כרוכה בשינוי הגדרת ארץ המקור של הסחורה וכתוצאה מכך בתשלום מכס, זאת מאחר שהסכם הסחר החופשי דורש שיגור ישיר של הסחורה בין ישראל למקסיקו כתנאי להטבת המכס.
 
על פי התיקון שהושג, טובין אשר מקורם בישראל או במקסיקו יוכלו לעבור עיבוד מזערי או אחסון בשטחה של מדינה שלישית בטרם הם מועברים למקסיקו או לישראל וזאת מבלי שהדבר יפגע בזכאות הטובין להטבת מכס לפי הסכם הסחר החופשי.
 
באופן תקדימי, יוכרו מלבד ארה"ב וקנדה גם מדינות האיחוד האירופי כמדינות שלישיות לצורך שטעון.
 
כעת שוקדים הצדדים על השלמת ההליך המשפטי אשר בו יקבע מועד הכניסה לתוקף וייחתם התיקון להסכם, ככל הנראה במהלך שנת 2008.