נחתם ההסדר בסוגיית היצוא מההתנחלויות למול האיחוד האירופי

היום נחתם בבריסל ההסדר בין ישראל והאיחוד האירופי. על ההסכם יחתמו עודד ערן השגריר לאיחוד האירופי בבריסל ורוברט ורו מנכ"ל DG TAXUD, הגוף האמון על המכס בנציבות האיחוד האירופי


00:00 ,05.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אולמרט: הוסר מכשול גדול ביחסי הסחר עם האיחוד האירופי והוחזרה הודאות ליצואנים לאירופה

היום נחתם בבריסל ההסדר בין ישראל והאיחוד האירופי. על ההסכם יחתמו עודד ערן השגריר לאיחוד האירופי בבריסל ורוברט ורו מנכ"ל DG TAXUD, הגוף האמון על המכס בנציבות האיחוד האירופי.

ההסדר מסדיר את אופן סימון מקום היצור הגיאוגרפי על גבי תעודות מקור של סחורות ישראליות המיוצאות לאיחוד האירופי. אי לכך, בעקבות ההסדר יצוין על גבי תעודות המקור שם המקום בו יוצרה הסחורה, לדוגמא, באר שבע או ברקן.

זהו למעשה סיום המהלך אותו יזם מ"מ רוה"מ ושר התמ"ת והתקשורת, אהוד אולמרט, למול האיחוד האירופי בסוף שנת 2003 ואשר נדרשו כ -8 חודשי מו"מ מורכבים על מנת לגבש את הפרטים הטכניים של ההסדר שגובש.

השר אולמרט מוסר כי הוא שמח על ההסדר אשר פירושו הינה הסרת איום מתמשך הפוגע קשות בכלל היצוא הישראלי לגוש סחר המונה 25 מדינות. עוד הוסיף השר אולמרט כי במשרדו מתקבלים באופן שוטף פניות מיצואנים ישראלים מכל תחומי התעשייה, הן מחברות ענק והן מיצואנים בסדרי גודל קטנים, אשר היבואנים למולם הם עובדים באירופה מפסיקים לעבוד עימם ועוברים לעבוד עם ספקים אחרים. זאת בגלל הצורך בתשלום דמי מכס ואי הודאות המלווה את העסקים עם ישראל בגין מדיניות האיחוד האירופי.

לאחר החתימה יובא ההסדר לאישור קולג' הנציבים של האיחוד. יצויין כי הנציבים המטפלים בנושא זה מסרו לשר אולמרט את הסכמתם להסדר, צפוי כי ההסדר יעבור ללא כל בעיות. לאחר מכן יובא ההסדר לדיון במסגרת ועדה המשותפת לישראל והאיחוד האירופי, בה יוחלט על מועד יישום ההסכם.

לדברי השר אולמרט, היקף הדיונים הנרחב שהתקיים עד כה עם האיחוד האירופי מפשט את תהליכי האישור שנותרו והציפייה היא כי שלבי האישור יושלמו בלוח הזמנים המתוכנן. הנקודה החשובה כעת אומר השר אולמרט שאנו מחזירים את הודאות ליצואנים הישראלים לאירופה, הן בגין ההסכמה שהשגתי עם נציבי האיחוד האירופי על ההסדר, אשר באה לידי ביטוי בחתימה על ההסדר והן מכיוון שיש לוח זמנים ברור לשלבים הבאים.

שר התמ"ת אומר כי ההסדר יביא להסרת מכשול מהותי ביחסי הסחר בין ישראל והאיחוד האירופי, אשר בעקבותיו הוא צופה כניסה מהירה של ישראל למערך הצבירה הפאן אירופית. השתתפות ישראל בצבירה הפאן אירופית, חיונית לדברי השר אולמרט לתחרותיות של מספר תעשיות בישראל, ובעיקר תעשיית הטקסטיל.

ללא השתתפות ישראל במערך הצבירה ידרשו מפעלי טקסטיל להעביר פעולות יצור למדינות אחרות המשתתפות במערך הצבירה ופירושו של דבר הפסד של אלפי מקומות עבודה בתעשייה זו. מבדיקות אשר נערכו במשרד התמ"ת עולה כי כניסת ישראל לצבירה הפאן אירופית, פירושה שימור אותם מקומות עבודה והגדלת מחזור העסקים של אותם חברות בעשרות מיליוני דולרים, בעקבות שיפור יכולת התחרותיות שלהם.