נזק במיליוני שקלים לחברות ישראליות כתוצאה מקריסת ענף הפרחים בעזה

מגדלי הפרחים הפלסטינים נאלצו להפסיק את הגידול בעקבות סגירת מעבר קרני עם השתלטות החמאס על הרצועה. הנזק לחברות ישראליות נאמד ב-20 מיליון שקל


00:00 ,11.07.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

מגדלי הפרחים הפלסטינים נאלצו להפסיק את הגידול בעקבות סגירת מעבר קרני עם השתלטות החמאס על הרצועה. הנזק לחברות ישראליות נאמד ב-20 מיליון שקל
 
הנזק לחברות ישראליות כתוצאה מקריסת ענף הפרחים בעזה מגיע ל-20 מיליון שקל, כך מסר מזכיר ארגון מגדלי הפרחים, חיים חדד. מגדלי הפרחים הפלסטינים נאלצו להפסיק את הגידול בעקבות סגירת מעבר קרני עם השתלטות החמאס על הרצועה.
 
לדברי חדד, בשל המצב ברצועת עזה והנזק הכבד שנגרם לחלקו הפלסטיני של מסוף קרני, היצוא לא צפוי להתחדש בעתיד הנראה לעין. הדבר יגרום להפיכת מאות פלסטינים המועסקים בענף הפרחים למובטלים וכן לפגיעה קשה בהכנסותיהן של חברות היצוא הישראליות, שהעניקו את שירותי היצוא לחקלאים וספקי התשומות לחקלאי הרצועה.
 
ענף הפרחים ברצועה מתבסס על גידול פרחי ציפורן. המגדלים הפלסטינים לא התחרו במגדלים הישראלים, אלא השלימו את סל המוצרים שמייצאת ישראל לאירופה. לפני מספר חודשים הצטרפו המגדלים הפלסטינים לארגון מגדלי הפרחים בישראל ושיתפו פעולה במגעים לשיפור תנאי היצוא מול האיחוד האירופי.
 
גורמי סיוע אירופאים, שמעניקים כבר שנים רבות הלוואות למגדלי הפרחים בעזה בהיקף שנתי של 5 מיליון יורו, החליטו להקפיא את קו האשראי מאחר ולהערכתם החקלאים לא יוכלו לעמוד בהחזר התשלומים.
 
ענף הפרחים ברצועת עזה, שהתפתח בשנים האחרונות בצורה דרמטית, היה דוגמה מוצלחת במיוחד לשיתוף פעולה כלכלי בין ישראלים ופלסטינים. גם בימים הקשים ביותר של האינתיפאדה נמשך גידול הפרחים ברצועה.
 
חדד הביע תקווה שבעתיד הקרוב יחזור המצב ברצועת עזה לקדמותו וניתן יהיה לחדש ואף להגביר את שיתוף הפעולה הפלסטיני - ישראלי ביצוא הפרחים. ארגון מגדלי הפרחים פועל באמצעים שברשותו לעזור לפלסטינים לעבור את התקופה הקשה.