מתהדקים הקשרים בין ישראל לקפריסין

בעקבות ביקורו של אוריאל לין בקפריסין הוחלט על הגברת השת"פ ביחסי הסחר וההשקעות ההדדיות בין שתי המדינות. כמו כן יוקם צוות משותף בין שתי לשכות הסחר של המדינות


00:00 ,09.05.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בעקבות ביקורו של אוריאל לין בקפריסין הוחלט על הגברת השת"פ ביחסי הסחר וההשקעות ההדדיות בין שתי המדינות. כמו כן יוקם צוות משותף בין שתי לשכות הסחר של המדינות
 
בסדרת פגישות שקיימו השבוע בקפריסין אוריאל לין, נשיא לשכת המסחר תל אביב ונשיא איגוד לשכות המסחר בישראל, וסגן הנשיא ג'ו בהט, במסגרתה נפגשו עם קבוצת אנשי עסקים רחבה, וכן עם שר האוצר הקפריסאי, מיכליס קסריס, שר התמ"ת הקפריסאי, יורגוס ליליקס, ונשיא לשכת המסחר הקפריסאית, מנטוס מברומטיס, הוחלט על הגברת שיתוף הפעולה ביחסי הסחר וההשקעות ההדדיות בין שתי המדינות.
 
שתי הלשכות החליטו על הקמת צוות משותף שיפעל באופן מתמיד בכדי לזהות נושאים משותפים ולהגביר את שיתוף הפעולה. תוכנית המסגרת שנקבעה כוללת שיתופי פעולה בתחומי התיירות, הלוגיסטיקה, הספנות, והטלקומוניקציה. בנוסף, תהיה תחרות משותפת על מכרזים של האיחוד האירופי ועוד.
 
בשיחות שקוימו עם שר האוצר ושר התמ"ת הועלה הרעיון של הקמת פארק טכנולוגי בלימסול, אשר ימשוך חברות ישראליות, והודגש הצורך בחתימה על הסכם למניעת כפל מס בין ישראל לקפריסין, הקמת קרן משותפת למחקר ופיתוח, ושת"פ בתחום חיפושי הנפט באזור.
 
לין הסביר כי הפער במאזן המסחרי שבין ישראל לקפריסין, 500 מיליון יצוא של ישראל לקפריסין לעומת 25 מיליון יצוא של קפריסין לישראל, מציג תמונה חלקית ומטעה על שיתוף הפעולה הכלכלי בין שתי המדינות.
 
"ישראל תורמת ליצוא הקפריסאי באמצעות מספר גדול של תיירים. עובדה נוספת היא שחלק גדול מהיצוא הישראלי אינו מיועד לצריכה מקומית בקפריסין, אלא לארצות אחרות, וקפריסין משמשת כתחנת מעבר בזכות קשריה עם אותן מדינות שלישראל אין קשר מסחרי עמן, ומחירי התובלה הימית הזולים, אשר פותחים הזדמנות לשיתוף פעולה רב", אמר לין.
 
לדבריו, "שיטת המס הנהוגה בקפריסין, כמו 10% מס חברות ופישוט הליכים, מהווים כוח משיכה חזק לחברות ישראליות. היקף ההשקעות הישראליות שכבר מבוצעות בקפריסין הוא רחב ומגוון, ובמיוחד ההשקעה של החברה הישראלית IDE במתקן ההתפלה בלרנקה".
 
בתום הפגישה סוכם על כך שנשיא לשכת המסחר הקפריסאית יקיים ביקור גומלין בישראל יחד עם משלחת של אנשי עסקים בכירים מקפריסין, לקראת תערוכת "טלקום", שתתקיים בנובמבר השנה.