משרדי הממשלה: סבב דיונים נוסף לפני הסכם עם האמריקאים

שר התמ"ת בנימין בן אליעזר סיכם עם משרדי האוצר, הבריאות והמשפטים על סבב דיונים נוסף לפני ההחלטה על הסכם עם האמריקאים בנושא הקניין הרוחני


00:00 ,19.01.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התמ"ת בנימין בן אליעזר סיכם עם משרדי האוצר, הבריאות והמשפטים על סבב דיונים נוסף לפני ההחלטה על הסכם עם האמריקאים בנושא הקניין הרוחני
 
שר התמ"ת בנימין בן אליעזר נועד השבוע במשרדו עם מנכ"לים ופקידים בכירים ממשרדי האוצר, הבריאות, המשפטים והחוץ בסוגיית הקניין הרוחני - הסכם עם ארה"ב. בפני שר התמ"ת הוצג הסטטוס של המו"מ על ידי ראש מינהל סחר חוץ בועז הירש וכן הוצגו עמדתם של המשרדים השונים.
 
שר התמ"ת בנימין (פואד) בן אליעזר אמר שהוא מייחס חשיבות רבה לפתרון הסוגייה המעיבה על יחסי הסחר של ישראל ארה"ב, עם זאת, לאור ההשלכות התקציביות האפשריות של ההסכם הנדון, הורה לנציגי המשרדים לערוך סבב דיונים נוסף עם ארה"ב במטרה לצמצם ההשלכות התקציביות האפשריות ולהביא סוגיה זו לאחר סבב זה, חזרה לשולחנו ואז תתקבל החלטה.
 
נזכיר כי מדובר בוויכוח ארוך שנים בין ישראל לארה"ב, וכן האיחוד האירופי, על מתן הגנה חזקה יותר מזו הניתנת כיום למפתחי תרופות מקור. מדובר בעיקר על שתי סוגיות הנוגעות להגנה על מידע בתיקי רישום והארכת תוקף פטנט.
 
הבסיס למחלוקת, בשני המקרים, היתה העובדה שישראל החליטה להצמיד את הזכות שהיא מעניקה להגנה הניתנת במדינות אחרות בעולם המערבי. בכך שינתה ישראל את מעמד הזכויות המוקנות בקניין רוחני מזכויות טריטוריאליות, מוחלטות, כפי שמקובל בעולם -  לזכויות התלויות בגורם חיצוני.
 
ישראל פועלת כך עקב החשש שבהיותה שוק קטן, חברות זרות לא ימהרו לרשום בה תרופות וכך היא תיוותר מגינה על זכויות בעוד שהן כבר לא קיימות בשווקים האחרים.
 
במהלך המו"מ הצליחה ישראל לשמור על זכויות אלה אולם ארה"ב (וכן האיחוד האירופי) דורשות מספר תיקונים לתנאים החוק קובע ואשר לטענתן מקובלים באופן כזה או אחר במרבית המדינות החברות ב OECD אשר אליו ישראל שואפת להצטרף.