משרד התמ"ת: קרן סיוע לחברות ישראליות בפרויקטים בינלאומיים

הקרן תיתן פתרון לפער המשמעותי כיום בין היכולות המתקדמות של החברות הישראליות ובין מספר החברות המגישות מועמדות למכרזים בינלאומיים והמשתתפות בפרויקטים בזירה הבינלאומית


00:00 ,16.11.2010 מאת: מערכת פורט2פורט

הקרן תיתן פתרון לפער המשמעותי כיום בין היכולות המתקדמות של החברות הישראליות ובין מספר החברות המגישות מועמדות למכרזים בינלאומיים והמשתתפות בפרויקטים בזירה הבינלאומית
 
המינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת מקים בימים אלו קרן לסיוע בהשתתפות במכרזים ובפרוייקטים בינלאומיים בהיקף של כ-30 מיליון שקלים, וזאת במטרה להגדיל את היקף פעילות החברות הישראליות בפרוייקטים בחו"ל.
 
נילי שלו, מנהלת מערך כלי סיוע לתעשייה במינהל סחר חוץ, מוסרת כי משרד התמ"ת ישתתף בסיכון של החברות הישראליות בבואן להתמודד במכרזים ובפרויקטים בינלאומיים בחו"ל, על ידי השתתפות במימון סקר היתכנות בחו"ל, סקר רקע בחו"ל או הכנת הצעה למכרז בינלאומי.
 
יצוין כי, כיום קיים פער משמעותי בין היכולות והטכנולוגיות המתקדמות של החברות הישראליות ובין מספר החברות המגישות מועמדות למכרזים בינלאומיים והמשתתפות בפרויקטים בזירה הבינלאומית. הסיבות לפער נעוצות בין היתר, בעלויות הגבוהות הכרוכות בהכנה למכרזים, כאשר רמת הסיכון גבוהה ולאחר מכן במורכבות הגשת המכרז עצמו.
 
עוד מציינת שלו כי, הגופים המרכזיים המממנים כיום פרויקטים בינלאומיים הם המוסדות הפיננסיים הבינלאומיים,   כאשר המרכזי שבהם הוא הבנק העולמי. בשנת 2009 עמדו ההתחייבות הכספיות של הבנק העולמי על סך של כ-60 מיליארד דולר לפרויקטים חדשים. המשבר הכלכלי האחרון הגדיל מאוד את אטרקטיביות ההלוואות של הבנק העולמי, והן צפויות לגדול בהיקף משמעותי בשנים הקרובות. לשם השוואה, בשנת 2008 מימן הבנק 25 מיליארד דולר, והכוונה היא להגדיל את המימון ל-100 מיליארד דולר עד שנת 2012.
 
לאחרונה, ערך מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת מחקר לגבי מידת השתתפות חברות ישראליות במכרזים של הבנק העולמי. ממצאי המחקר הראו כי ישראל ממוקמת רק במקום ה-23 בעולם בהיקפי הזכיות בפרויקטים לאחר מדינות כגון אוסטריה, דנמרק ודרום קוריאה, ומקדימה מדינות כגון פינלנד, ארגנטינה וויטנאם.
 
בין השנים 2002-2007 זכו כ-30 חברות בכ-83 מיליון דולר בהתפלגות צרה יחסית (כ-85% ההיקף הכספי של הזכיות היה על ידי שבע חברות). מתוך 30 החברות הללו, שמונה זכו ביותר משלושה מכרזים, שש חברות זכו בשני מכרזים ו-16 חברות זכו במכרז אחד בלבד.
 
כאשר בוחנים את החלוקה הגיאוגרפית של זכיות החברות ישראליות, מוצאים כי אפריקה ומזרח אירופה מהווים יותר מ-80% של שווי הזכיות (גאנה, ניגריה, רומניה וגרוזיה מובילות את הרשימה). 81 זכיות היו במסגרת עבודות ייעוץ. הסקטור המוביל בהיקף הזכיות הוא החקלאות (28% ).
 
יצוין כי, משרד התמ"ת שם לו כיעד להגדיל את מספר הזכיות של חברות ישראליות בפרוייקטים בינלאומיים, ואחד הכלים שהוא משיק בימים אלה להשגת מטרה זו היא הקרן לסיוע בפרוייקטים בינלאומיים. הוראת מנכ"ל 5.4 שפורסמה לאחרונה, מפרטת את תנאי הקרן ומגדירה קריטריונים ותנאי סף לקבלת סיוע והחזרי הוצאות עבור הכנת סקר היתכנות בחו"ל, סקר רקע בחו"ל או הצעה למכרז בינלאומי.
 
הקרן תפעל במסגרת יחידה חדשה שהוקמה במינהל סחר חוץ במשרד התמ"ת שמטרתה ליזום כלי סיוע חדשים לתעשייה הישראלית. יחידה זו תרכז את הפעילות של המערך הממשלתי שיתמוך בחברות הישראליות, שכולל את הנספחויות המסחריות בחו"ל ואת מכון הייצוא.
 
במסגרת הקרן תינתן עדיפות לחברות שהיקף מחזור המכירות השנתי שלהן הוא עד 90 מליון שקלים, לחברות הפועלות לראשונה בשוק הפרוייקטים והמכרזים הבינ"ל ולחברות הפועלות לראשונה בשוק גיאוגרפי חדש או בתחום פעילות חדש.
 
תנאי הסף לקבלת מענק מהקרן הם: השתתפות במימון סקר היתכנות או הצעה למכרז שינתנו רק אם שווי הפרויקט בחו"ל הוא מעל שני מיליון דולר. עריכת השתתפות במימון סקר רקע ינתן במידה ושווי הפרויקט בחו"ל הוא לפחות 500 אלף דולר. כמו כן, נדרש ערך מוסף ישראלי של לפחות 35% מערך הפרויקט- תשומות, כוח אדם, תכנון, ייעוץ, טכנולוגיה, אמצעים פיסיים וכיוצ"ב.