משרד התמ"ת פועל לשינויים בחוק היטלי סחר בתחומים של היטלי היצף והיטל משווה

רענן דינור מנכ"ל התמ"ת: השינויים מתבקשים על מנת שישראל תעמוד בהתחייבויותיה בתחום לארגון הסחר העולמי (WTO). לדבריו, התיקונים המוצעים יקלו על משרד התמ"ת בבואו לסייע ליצרנים הישראלים


00:00 ,14.04.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
רענן דינור מנכ"ל התמ"ת: השינויים מתבקשים על מנת שישראל תעמוד בהתחייבויותיה בתחום לארגון הסחר העולמי (WTO). לדבריו, התיקונים המוצעים יקלו על משרד התמ"ת בבואו לסייע ליצרנים הישראלים

משרד התמ"ת פועל לשינויים בחוק היטלי סחר בתחומים של היטלי היצף והיטל משווה, כך אמר היום מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור.

מנכ"ל התמ"ת, רענן דינור אומר כי התיקונים המוצעים יקלו על משרד התמ"ת בבואו לסייע ליצרנים הישראלים הנפגעים מתחרות בלתי הוגנת זו, ויזרזו את הטיפול בתלונות. יצוין כי חוק היטלי סחר מגן על התעשייה המקומית בפני תחרות בלתי הוגנת של יצרנים מחו"ל המפירה את כללי ארגון הסחר העולמי.

עוד הוסיף דינור כי לאחר התיקונים תעמוד ישראל בהתחייבויותיה בתחום לארגון הסחר העולמי (WTO). בתיקונים לחוק נלקחו עמדות התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות מסחר.

רענן דינור ציין כי התיקונים בחוק יאפשרו קיצור משך החקירה על ידי הגבלת תקופת החקירה לשנה. כיום אין הגבלת זמן למשך החקירה. עוד ציין דינור כי מספר נציגי משרד האוצר בועדה המייעצת יגדל על מנת לזרז את התהליכים במשרד האוצר במקביל לעבודת הועדה המייעצת.

עוד הוסיף דינור כי תיקון נוסף שמוצע בחוק שייקצר את ההליכים, הוא כניסת ההיטל לתוקף לאחר אישור שר התמ"ת ושר האוצר ולפני אישורו בועדת הכספים, במידה וההיטל לא יאושר בועדת הכספים ההיטל יבוטל.

עו"ד משה גביש, יו"ר הועדה הציבורית על פי חוק היטלי סחר ציין כי הוא מקווה שהתיקונים בחוק אכן יאפשרו, במקרים המצדיקים זאת, הגנה על יצרנים ישראליים, במקרים בהם יצרנים זרים, לעיתים בעידוד ממשלותיהם, פוגעים פגיעה שאינה הוגנת בתעשייה המקומית

ראובן פסח הממונה על היטל היצף והיטל משווה במשרד התמ"ת אמר כי ישנם תיקונים חשובים נוספים בחוק: הגדרות הנושאים בחקירת היצף לדוגמא: מחיר יצוא, מחיר בארץ היצוא, נזק ועוד, דבר אשר יאפשר שקיפות החקירה וביסוס התלונה טוב יותר, כמו כן תוארך תקופת ההיטל וההגנה על היצרן הניזוק משלוש שנים לחמש שנים.

עוד הוסיף פסח כי המשרד פועל לתיקונים נוספים בחוק: הועדה המייעצת תוכל לעבוד בשני הרכבים שונים במקביל, דבר שיאפשר טיפול במספר תלונות במקביל וטיפול מהיר יותר בתלונות. כמו כן מוצע כי בועדה המייעצת יהיו נציגים למשרדי הממשלה המטפלים במוצר נשוא התלונה.

תיקון נוסף המוצע הוא קביעת שיעור ההיטל לפי הנמוך מבין שיעור ההיצף ושיעור הנזק דבר אשר יבטיח פגיעה מינימלית בצרכן. כמו כן מוצע שהעירעור על קביעת ערובה זמנית והחלטות על הטלת היטל יעשה בפני בית משפט לעניינים מנהליים – דבר שיאפשר פישוט ההליכים וקיצורם.

מנכ"ל תמ"ת רענן דינור הדגיש כי הצעת התיקון בחוק גובשה בשיתוף פעולה עם משרדי האוצר והמשפטים. הצעת התיקון לחוק תופץ לגורמים הרלוונטים ותועבר לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה לפני הגשתה לכנסת.