משרד התמ"ת מקיים דיונים להסדר למעבר המדינות המצטרפות להסכם הסחר ישראל -איחוד אירופאי

לישראל הסכם אזור סחר חופשי עם חמש מהמצטרפות לאיחוד האירופאי: הונגריה, צ'כיה, פולין, סלובניה וסלובקיה. במאי 2004 צפויות מדינות אלו להצטרף לאיחוד האירופאי. לקראת ההצטרפות דרש האיחוד ממדינות אלו כי יבטלו את הסכמי הסחר שלהן עם מדינות שלישיות, לרבות ישראל


00:00 ,29.10.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
המדובר במדינות הונגריה, צ'כיה, פולין סלובניה וסלובקיה

הונגריה פנתה לאחרונה באיגרת רשמית לישראל בהצעה לסיום הסכם הסחר. רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ במשרד התעשייה המסחר והתעסוקה, מוסרת כי ישראל עומדת להסכים להצעה ההונגרית, בתנאי שעם הצטרפותה לאיחוד האירופאי תיישם באופן מיידי את הסכם הסחר בין ישראל לאיחוד האירופאי. באופן כזה, תימנע פגיעה ביצוא הישראלי להונגריה.

לישראל הסכם אזור סחר חופשי עם חמש מהמצטרפות לאיחוד האירופאי: הונגריה, צ'כיה, פולין, סלובניה וסלובקיה. במאי 2004 צפויות מדינות אלו להצטרף לאיחוד האירופאי. לקראת ההצטרפות דרש האיחוד ממדינות אלו כי יבטלו את הסכמי הסחר שלהן עם מדינות שלישיות, לרבות ישראל.

ממינהל סחר חוץ בתמ"ת נמסר כי, הסחר עם מדינות אלו בשנת 2002 עמד על חצי מיליארד דולר. ענפי היצוא העיקריים למדינות אלו הם מוצרי היי טק, כימיה ופלסטיקה.

רונית קן, מנהלת המינהל לסחר חוץ בתמ"ת, סבורה כי פניות דומות יגיעו בעתיד הקרוב מצ'כיה, פולין, סלובניה וסלובקיה. המינהל לסחר חוץ עוסק בימים אלה בתהליך שינוי המסגרת הסכמית עם אותן מדינות. קרי, מעבר מהסכמי סחר בודדים לכניסה להסכם הסחר הרחב יותר ישראל – איחוד אירופאי.

מינהל סחר חוץ בתמ"ת, יפעל לכך כי בהליך ביטול ההסכמים לא תיגרם פגיעה ליצוא הישראלי ובנוסף להבטיח כי הסכם הסחר עם האיחוד ייתן מענה לצרכי היצוא לגוש סחר המונה 25 מדינות.

קן מוסיפה עוד כי הרחבת האיחוד האירופאי מתבטאת בהשקעות בסדר גודל הנאמד בעשרות מיליארדי יורו מצד האיחוד האירופאי וגופים בינ"ל במדינות המצטרפות, מתוך כוונה לקרב את רמת החיים ואיכות התשתיות באותן מדינות לרמה המקובלת במערב אירופה.

בנוסף, פועל מינהל סחר חוץ לניצול ההזדמנויות העסקיות הנוצרות כתוצאה מהשקעות אלו. לדברי קן, התחומים האטרקטיביים ביותר לתעשייה הישראלית הינם תחומי איכות הסביבה, אגרוטכנולוגיה ואבטחה.