משרד התמ"ת ממליץ להאריך הפטור מהצגת "היתר רעלים"

הפטור, במידה ויאושר על ידי מינהל המכס, יהיה בתוקף עד כניסת התיקון לצו ייבוא חופשי או עד 30 ביוני. התיקון לצו אושר על ידי משרד המשפטים ואמור להיכנס לתוקף בתוך 60 יום


00:00 ,10.04.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

הפטור, במידה ויאושר על ידי מינהל המכס, יהיה בתוקף עד כניסת התיקון לצו ייבוא חופשי או עד 30 ביוני. התיקון לצו אושר על ידי משרד המשפטים ואמור להיכנס לתוקף בתוך 60 יום
 
אוהד אורנשטיין, מנהל מינהל כימיה וסביבה במשרד התמ"ת, הוציא אתמול מכתב לראובן מלצר ממינהל המכס בו הוא מבקש, על פי סמכותו, להאריך את הפטור מהצגת היתר רעלים ("אישור הממונה") בהתאם לתיקון לצו יבוא חופשי שהיה בתוקף עד 30 במרץ 2006.
 
"כיוון שעד כניסת הצו החדש לתוקף נוצר מצב בלתי נסבל של עיכובים בעת השחרור בנמלים", כתב אורנשטיין, "והיות ואנו עומדים בפני חופשת חול המועד, יש הכרח מיידי בהארכת הפטור הקודם". אורנשטיין כותב כי הפטור יהיה בתוקף עד כניסת הצו לתוקף או עד 30 ליוני 2006.
 
אורנשטיין ציין במכתבו למלצר שבסוף חודש נובמבר 2005 הוא פנה למר עמי סגל, ראש מינהל המכס, בדבר מתן פטור מהצגת היתר רעלים בעת שחרור חומרים מסוכנים מסויימים. הפניה אז היתה, לטענתו, על סמך בקשה של המשרד לאיכות הסביבה שמצא עצמו מתקשה להעניק אישורים לפריטים שחלקם אינם מוגדרים בחוק או שקיימות לגביהם תקנות (סיווג ופטור) ואינם נחוצים על פי דרישות הפיקוח של הממונה על חומרים מסוכנים.
 
בעקבות אותה פניה ניתן פטור לתקופה מוגבלת עד ל- 31 מרץ השנה, או עד התיקון לצו יבוא חופשי, שהונח בשבוע שעבר על שולחנו של שר התמ"ת ושיכנס לתוקף רק תוך 60 יום מפירסומו.
 
בכך, יש לשער, תבוא לסיומה פרשת עיכוב הכימיקלים המסוכנים שהדאיגה יבואנים רבים בשבוע האחרון, ובראשם מר יחזקאל דסקל, מנכ"ל איגוד לשכות המסחר. כזכור, דסקל פנה בשבוע שעבר למנהל המכס בירושלים, מר עמי סגל, בנושא נוהל יבוא כימיקלים מסוכנים וביקש ממנו להאריך את ההסדר הקיים בין יבואני הכימיקלים והמכס עד ליוני 2006. דסקל אז כתב למנהל המכס: "לפי מיטב ידיעתי ומתוך רצון להקל, פעלתם כאילו כבר אושר התיקון לצו יבוא חופשי, ולא דרשתם הצגת אישור המשרד לאיכות הסביבה על חלק ניכר מהכימיקלים המיובאים. אולם מאחר ומשרד המשפטים טרם אישר את הצעת התיקון לצו יבוא חופשי כמבוקש, החלטתם לחזור ולפעול עפ"י החוק הקיים, ולחייב את היבואנים בהצגת אישור המשרד לאיכות הסביבה, על כל הכימיקלים".
 
דסקל טען במכתבו כי החזרה לנוהל הישן יגרום לעיכובים ממושכים בשחרור כימיקלים מיובאים עקב הצטברות בקשות רבות לקבלת אישור המשרד לאיכות הסביבה, בייחוד לאור העובדה שמדובר לפני תקופת לחץ של חג הפסח.
 
אתמול אף פנה מר דסקל למר מיקי הרן- מנכ"ל המשרד לאיכות הסביבה, וביקש ממנו כי יוציא מכתב דחוף מטעמו להנהלת המכס ולמשרד התמ"ת "המאשר באופן גורף שחרור סחורות ע"פ החוק הנהוג כיום". מר דסקל מזכיר במכתבו את הנזק הכספי לצד הבעיה הבטיחותית "ממדרגה ראשונה הנובעת מהצטברות של חומרים מסוכנים בתנאי אחסון שאינם מתאימים לסחורות מסוג זה".
 
כאמור, מכתב שכזה אכן יצא ממשרד התמ"ת ובכך יש לשער הגיעה לסיומה פרשה זאת.