משרד התמ"ת החליט לפתוח נציגות כלכלית ביוסטון טקסס

היצוא הישראלי לארה"ב במחצית שנת 2004 הסתכם ב 9.5 מילארד $ - עליה של 12 אחוזים לעומת אותה תקופה אשתקד


00:00 ,21.07.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
היצוא הישראלי לארה"ב במחצית שנת 2004 הסתכם ב 9.5 מילארד $ - עליה של 12 אחוזים לעומת אותה תקופה אשתקד

משרד התמ"ת החליט לפתוח בתחילת ספטמבר 2004 נציגות כלכלית ביוסטון, טקסס וזאת במסגרת שינוי בהיערכות הנציגויות הכלכליות בארה"ב, הנובע מהצורך לתת מענה לצורכי היצואנים הישראלים וקהילת העסקים בארץ. נציגות כלכלית זו תהיה אחראית לפעילות הכלכלית של ישראל בדרום ארה"ב ותכסה שטח רחב ממדים שמשתרע מפלורידה במזרח ועד ניו מקסיקו שממערב לטקסס, שטח אשר לא כוסה באופן מספק מאז נכפו על משרד התמ"ת קיצוצים במספר הנציגויות הכלכליות.

רונית קן מנהלת המינהל לסחר חוץ בתמ"ת מציינת כי לפי בדיקות שנערכו לאחרונה במשרד התמ"ת, נמצא כי קיים בדרום ארה"ב פוטנציאל משמעותי, ובלתי מנוצל עד כה, לגידול ביצוא הישראלי, ולשיתופי פעולה כלכליים-מסחריים, עם חברות הנמצאות בו.

יוסטון, הינה העיר הרביעית בגודלה בארה"ב, נחשבת לבירת האנרגיה העולמית, נמצאים בה המרכז הרפואי הגדול בעולם, המונה 40 בתי חולים ומכוני מחקר, הנמל הימי עם מחזורי מטען הגדולים ביותר בארה"ב, והמהווה את שער הכניסה העיקרי לדרום ארה"ב, וכמה עשרות חברות מרשימת ה"פורצ'ן 500", כמו קומפאק, טקסס-אינסטרומנטס, מוטורולה, דל, אקסון, וטקסקו.

בטקסס ניתן למצוא גם חברות ענק כמו לוקהיד מרטין המקיימת קשרים עסקיים ענפים עם ישראל, ובל-הליקופטרים, ובהיותה מדינה עם חקלאות מתקדמת ומכוני מחקר חקלאיים ידועים, מתקיים פוטנציאל גדול בחידוש שיתוף הפעולה עימה בתחום זה שהיה אינטנסיבי מאד עד לפני מספר שנים.

בטקסס עצמה חיים 21 מליון תושבים, ושיטחה פי 26 מזה של מדינת ישראל.

אזור אוסטין שבטקסס מכונה עמק הסיליקון הקטן, בשל ריכוז חברות ההי-טק שמסביבו , והוא שני בגדלו רק לעמק הסיליקון המקורי שבצפון קליפורניה.

עוד מציינת רונית קן כי בד בבד עם פתיחת הנציגות ביוסטון, תיסגר הנציגות הכלכלית בבוסטון, מסצ'וסטס, שהייתה אחראית לפעילות הכלכלית באזור ניו אינגלנד, שבצפון מזרח ארה"ב, והאחריות לפעילות הכלכלית באזור זה תעבור לנציגות הכלכלית בניו יורק.

יצויין כי המנהל לסחר חוץ שבמשרד התמ"ת מפעיל כיום 5 נציגויות כלכליות בצפון אמריקה מהן אחת בטורונטו שבקנדה, ו-4 בארה"ב.

הנציגות בניו יורק, אחראית לחוף המזרחי, זו שבשיקגו, אחראית לפעילות במרכז ארה"ב, ולוס-אנג'לס, לפעילות הכלכלית במערב ארה"ב וקליפורניה, כולל עמק הסיליקון.
כאמור, במסגרת הפריסה החדשה של הנציגויות הכלכליות בצפון אמריקה, תיפתח עכשיו נציגות ביוסטון שתאפשר נגישות טובה יותר למרכזי העסקים והמו"פ שבדרום ארה"ב.

רקע:
הסחר עם ארה"ב, המדינה עימה היקף הסחר הגדול ביותר שיש לישראל, הגיע בששת החודשים הראשונים של שנת 2004, לכ-9.5 מיליארד דולר, וצפן בחובו עליה של 12% ביצוא, מול גידול של קרוב ל- 20% ביבוא, לעומת מחצית השנה המקבילה אשתקד.
העודף הישראלי במאזן המסחרי עם ארה"ב, המתקיים מזה מספר שנים, הולך ומצטמצם, והגיע במחצית השנה לכ- 440 מליון דולר.