משרד החקלאות הישראלי מוסמך לערוך את הביקורת על ייצוא פירות מישראל ליפן

בימים אלה סוכם ונחתם הסכם הבנות בין משרד החקלאות היפני בדבר האצלת סמכויות הביקורת של הדרים ואפרסמונים המיועדים ליפן. ההסכם יחסוך מדי שנה כ-300 אלף שקל ליצואנים


00:00 ,04.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בימים אלה סוכם ונחתם הסכם הבנות בין משרד החקלאות היפני בדבר האצלת סמכויות הביקורת של הדרים ואפרסמונים המיועדים ליפן. ההסכם יחסוך מדי שנה כ-300 אלף שקל ליצואנים
 
בימים אלה סוכם ונחתם הסכם הבנות בין משרד החקלאות היפני לשירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות הישראלי בדבר האצלת סמכויות הביקורת של הדרים ואפרסמונים המיועדים ליפן לשירותים להגנת הצומח ולביקורת. מדובר בהסכם תקדימי בו יפן מסמיכה מדינה אחרת לבקר עבורה את התוצרת החקלאית הנכנסת לתחומה. כבר מעונת בייצוא הנוכחית, המתקיימת בימים אלה, כל תהליך הביקורת של פרי המיועד ליפן ייעשה על ידי השירותים לביקורת של משרד החקלאות הישראלי.
 
מאז נחתם הסכם ההבנות בין משרד החקלאות של יפן למשרד החקלאות של ישראל לייצוא הדרים ואפרסמונים ליפן הותנה הייצוא למדינה בנוכחות של מפקח יפני בישראל במהלך כל תקופת הייצוא. המפקח היפני ביקר ואישר את כל הפעולות אשר ביצעו מבקרי משרד החקלאות הישראלי, אישר בחתימתו את ביקורת הפרי, בדק את כיול הטמפ' באוניות ובמכולות ורק לאחר אישורו בכתב החלה האוניה בדרכה ליפן.
 
שהייתו של המפקח היפני נמשכה כל שנה ארבעה חודשים וחצי בעלות כספית של כ-300 אלף שקל אשר שולמו על ידי היצואנים בישראל. העבודה על פי "השיטה החדשה" תחסוך מדי שנה כ-300 אלף שקל ליצואנים ותחסוך את הצורך להמתין לשיגורו של המפקח היפני לישראל טרם פתיחת העונה, דבר שהופך בעייתי לנוכח המצב הביטחוני באזור.
 
במשך חמש שנים האחרונות פנה משרד החקלאות הישראלי למקבילו היפני לשינוי הסכם הייצוא בין המדינות, שעיקרו האצלת הסמכות לביצוע עבודת הביקורת על השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות.
 
הבקשה התבססה על שנים של ניסיון מוצלח בעבודה משותפת עם היפנים, ללא תקלות, על יכולת ישראל לעבודה על פי נהלים מבוקרים ומערכות איכות פנימית של הארגון, על הסמכה ובקרה של מערכות ISO ועל מערך הדרכה והסמכות פנימית המכשירים את המבקרים לביצוע עבודתם.
 
מנהל השירותים להגנת הצומח ולביקורת במשרד החקלאות, אלדד לנדס: "מדובר במקרה הראשון והיחיד בעולם בו הואצלו סמכויות הביקורת של שירותי ההסגר והביקורת של תוצרת חקלאית ליפן למדינה אחרת. האצלת הסמכות התאפשרה לאחר דיונים ארוכים ביפן ובארץ בחודש האחרון בהם נבדקו ונבחנו על ידי היפנים בקפדנות יכולות השירותים להגנת הצומח של ישראל לקבל על עצמם את האחריות לביצוע מושלם של העבודה. במסגרת הבדיקה נבחנו נוהלי העבודה ומערכות האיכות הפנימייות והביצוע בפועל במישור המקצועי והארגוני בשטח".
 
לדברי משרד החקלאות היפני, ישראל תהווה את המודל להסכמים דומים מול מדינות נוספות בעתיד.