משלחת של נציבות האיחוד האירופי מגיעה היום לישראל

המשלחת מגיעה לשם המשך הדיונים על ליברליזציה והטבות סחר במוצרי מזון וחקלאות. האיחוד האירופי הינו השוק הגדול ביותר של ישראל ליצוא מוצרי חקלאות ומזון מעובד


00:00 ,19.02.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

המשלחת מגיעה לשם המשך הדיונים על ליברליזציה והטבות סחר במוצרי מזון וחקלאות. האיחוד האירופי הינו השוק הגדול ביותר של ישראל ליצוא מוצרי חקלאות ומזון מעובד
 
משלחת של נציבות האיחוד האירופי מגיעה היום לישראל לשני ימי דיונים. המשלחת מונה נציגים ממשרדי החקלאות, התעשייה, והסחר בנציבות, המשלחת תדון עם גורמים ישראלים ותערוך גם סיור בערבה בהנחיית משרד החקלאות, על מנת להתרשם מן הפיתוחים הייחודיים של חקלאי האזור. את המו"מ מהצד הישראלי מנהלים משרד החקלאות ומשרד התמ"ת- המינהל לסחר חוץ.
 
מנהל מינהל סחר-חוץ בתמ"ת, בועז הירש, מציין כי מדובר בסבב השיחות השלישי בין ישראל לאיחוד האירופי מאז החל המו"מ בחודש יוני בשנה שעברה, וכי שני הצדדים מקווים להתקדם לקראת הרחבה משמעותית של הפרוטוקול החקלאי בהסכם הסחר בין ישראל לאיחוד, כך שיכלול הטבות למוצרים רבים נוספים. הוא הוסיף כי  ישראל מבקשת לקחת בחשבון את רגישות הסקטור החקלאי בארץ מצד אחד, אך להאיץ פתיחת שווקים באירופה למוצרי מזון תעשייתיים ותוצרת חקלאית טרייה מישראל, מן הצד האחר.
 
הסכם הסחר הנוכחי בין ישראל לאיחוד האירופי, שנחתם בשנת 1995 ונכנס לתוקפו בשנת 2000, כלל ליברליזציה מלאה בכל המוצרים התעשייתיים, אך ההטבות ההדדיות שניתנו למוצרי מזון וחקלאות היו מוגבלות, זאת בשל הרגישות הרבה של שני הצדדים בסקטורים אלו.
 
עם זאת, בשנת 2003, הורחבה תחולת ההסכם במוצרי החקלאות הטרייה, ובשנה שעברה סיכמו ישראל והאיחוד כי בשלו התנאים לחידוש המו"מ על ליברליזציה נוספת בענפי המזון והחקלאות, במטרה לעודד את הסחר ההדדי במוצרים אלו.
 
"האיחוד האירופי הינו השוק הגדול ביותר של ישראל ליצוא מוצרי חקלאות ומזון מעובד- כ-75% מהיצוא של ישראל לעולם בתחום המזון והחקלאות מופנה לשווקי האיחוד האירופי, ומהווה כ-10% מסך היצוא של ישראל לאיחוד האירופי. המו"מ הנוכחי הינו צעד חשוב ביותר לתעשיית המזון המעובד שכן בניגוד למו"מ בשנת 2003 במהלכו הורחבו ההטבות לתוצרת חקלאית טרייה בלבד, הפעם ידון בהרחבה נושא ההטבות ההדדיות במוצרי המזון המעובד", מסרה מנהלת תחום הסכמי סחר בילטרליים בתמ"ת, מירב גונן. במשרד התמ"ת ציינו גם את שיתוף הפעולה ההדוק והפורה עם משרד החקלאות בהכנות למו"מ ובניהולו.