משלחת של בכירים מצריים תגיע לדיוני ועדת ה-QIZ

בכירים ממשרד התעשייה והמסחר והמכס המצריים יגיעו בשבוע הבא לוועדה הישראלית-מצרית שתתקיים בירושלים. במהלך הוועדה צפויים המשתתפים לדון בבקשות של חברות נוספות לייצא במסגרת ההסכם


00:00 ,13.09.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בכירים ממשרד התעשייה והמסחר והמכס המצריים יגיעו בשבוע הבא לוועדה הישראלית-מצרית שתתקיים בירושלים. במהלך הוועדה צפויים המשתתפים לדון בבקשות של חברות נוספות לייצא במסגרת ההסכם
 
משלחת מצרית מקהיר הכוללת בכירים ממשרד התעשייה והמסחר והמכס בראשה יעמוד סייד אל-בוס, יועץ בכיר לשר התמ"ס המצרי ויו"ר משותף לוועדת ה-QIZ הישראלית-מצרית תגיע בתחילת שבוע הבא לארץ על מנת להשתתף בישיבה הרבעונית של ועדת ה-QIZ המשותפת שתתקיים בירושלים.
 
הישיבה הרבעונית של ועדת ה-QIZ המשותפת לישראל ומצרים תתקיים בתחילת השבוע בירושלים. ועדת ה-QIZ המשותפת מורכבת מנציגים ממשרד התמ"ת ומהמכס הישראלי, וכן ממשרד התמ"ס והמכס המצרים. בראש ועדת ה-QIZ המשותפת עומדים גבי בר, ראש תחום בכיר מזה"ת וצפון אפריקה במשרד התמ"ת, וכן סייד אל-בוס ממשרד התמ"ס המצרי.
 
במהלך דיוני הוועדה, שמתקיימת בירושלים ובקהיר לחליפין, אחת לרבעון, ידונו חבריה בסוגיות הקשורות להסכם ה-QIZ הישראלי-מצרי, יסקרו את היצוא הישראלי למצרים ואת היצוא המצרי לארה"ב, יחדשו את אישורי החברות הפועלות לרבעון הבא וכן יאשרו בקשות חברות ישראליות ומצריות נוספות לייצא במסגרת ההסכם.
 
במינהל לסחר חוץ במשרד התמ"ת מציינים כי מטרתם העיקרית של הסכמי ה-QIZ ("Qualifying Industrial Zones") שנחתמו עם ירדן (1997) ומצרים (2004) הנה עידוד שיתוף פעולה אזורי בתחום המסחרי והתעשייתי בין ישראל לשכנותיה. על פי ההסכמים, המכס האמריקני פותח את שעריו, באופן חופשי, ללא מכס, מכסות או מגבלות אחרות כלשהן, ליבוא סחורות המגיעות ממצרים או מירדן, רק במידה ואחוז מסוים (11.7% ליבוא ממצרים, 8% ליבוא מירדן) מהמוצר הסופי, מקורו בתשומות ישראליות.
 
כלומר; על מנת לייצא לארה"ב בתנאים אופטימליים, על התעשיינים המצרים להכליל במוצר, שמיוצר באזורי תעשייה שהוכרו כאזורי קיו.איי.זי, 11.7% מרכיבים שמקורם בישראל, אחרת לא ייהנו מהתנאים שמעניק ההסכם, ויהיו חשופים למגבלות יצוא לארה"ב.
 
מאז נכנס הסכם ה-QIZ הישראלי-מצרי לתוקף בפברואר 2005 חלה עלייה תלולה ביצוא הישראלי למצרים, שרובו ככולו מורכב מתשומות ישראליות לתעשיית הטקסטיל המצרית לצורך יצוא לארה"ב במסגרת ההסכם. בשנת 2004 היצוא הישראלי למצרים הסתכם בסך של כ-29 מיליון דולרים, ובשנת 2005 כבר זינק היצוא הישראלי למצרים בלמעלה מ-300% והגיע למעל 93 מיליוני דולרים.
 
הזינוק ביצוא נמשך גם בשבעת החודשים הראשונים של השנה, בשבעת החודשים הראשונים של שנת 2005 היה סך היצוא למצרים כ-47 מיליוני דולרים, ובשבעת החודשים הראשונים של שנת 2006 הוא הגיע לסך של 70 מיליוני דולרים, כאשר רוב רובן של הסחורות הן תשומות ישראליות למפעלי הטקסטיל המצרים המייצאים לארה"ב במסגרת הסכם ה-QIZ.