משלחת מדינות המרקוסור בסבב דיונים על הסכם אס"ח עם ישראל

משלחת עם נציגים מברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי מקיימת בירושלים סבב דיונים מכריע על הסכם אזור סחר חופשי עם ישראל. במינהל לסחר חוץ מדווחים: נותרו רק מספר נקודות מחלוקת


00:00 ,21.11.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

משלחת עם נציגים מברזיל, ארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי מקיימת בירושלים סבב דיונים מכריע על הסכם אזור סחר חופשי עם ישראל. במינהל לסחר חוץ מדווחים: נותרו רק מספר נקודות מחלוקת
 
משלחת מדינות המרקוסור מקיימת בירושלים סבב דיונים מכריע על הסכם אזור סחר חופשי עם ישראל. המשלחת מונה נציגים מברזיל, המשמשת כנשיאה התורנית של הארגון, כמו גם מארגנטינה, אורוגוואי ופרגוואי. מאז פתיחת המו"מ עם הגוש בפברואר 2005 מתנהלים מגעים אינטנסיביים והצדדים שואפים להגיע לסיכום עד סוף השנה.
 
מנהלת המחלקה להסכמים בילטרליים במינהל לסחר חוץ בתמ"ת, מירב גונן, מציינת כי מדובר בסבב השיחות החמישי בין ישראל למרקוסור, וכי שני הצדדים מייחסים לו חשיבות מכרעת: "נותרו רק מספר נקודות מחלוקת", הדגישה גונן, "אך עדיין לא הגענו להסכמה באשר למספר מוצרי מזון וחקלאות שייכללו בהסכם, כמו גם לגבי משך הזמן הנדרש לביטול המכסים על מוצרי תעשייה".

למרות שמדובר במספר לא גדול של מוצרים הרי המוצרים הנדונים הינם מוצרים רגישים מבחינה תעסוקתית בישראל. במשרד התמ"ת מאמינים שיהיה ניתן לסכם חבילת הטבות אשר שני הצדדים יהיו מרוצים ממנה. ההצעה של ישראל למרקוסור לפתיחת הגישה לשווקים מכסה 98% מהסחר הנוכחי.
 
סבב השיחות הנוכחי הינו הראשון מאז לקחה ברזיל את מושכות הארגון לפני כארבעה חודשים. כעת, עם סיום הבחירות במדינה וזכייתו של הנשיא לואיז אינסיו דה-סילבה ("לולה") בכהונה שנייה, הביעו במרקוסור את רצונם להמשיך ולהתקדם במהירות לקראת חתימה על הסכם בחודשים הקרובים. עם השלמת המו"מ יהא זה הסכם הסחר החופשי הראשון של גוש המרקוסור מחוץ ליבשת אמריקה, ועבור ישראל, מהווה הסכם חשוב ביותר אשר ישלים את פריסת מערך הסכמי הסחר באמריקה הלטינית.
 
הסחר בין ישראל לגוש המרקוסור רשם עלייה קלה של כ-5% בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2006, אחרי ששנה קודם לכן הסתכם בכמיליארד דולר, מתוכם כ-60% בייצוא. 68% מכלל הסחר התנהל עם ברזיל, הגדולה בכלכלות מרקוסור, 22% עם ארגנטינה והשאר עם השותפות הקטנות יותר, אורוגוואי ופרגוואי.

ישראל מייצאת לגוש בעיקר כימיקלים ומוצרי אלקטרוניקה ומייבאת לרוב מוצרי חקלאות.