משלחת ישראלית תגיע לכנס שרי הסחר במרקש

בכנס צפויה הכרזה משותפת של ישראל והאיחוד האירופי על פתיחת מו"מ לליברליזציה של הסחר בשירותים תוך פתיחה הדדית של השווקים והסרת המגבלות והחסמים. 30% מסך הייצוא הישראלי הנו יצוא שירותים


00:00 ,21.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

בכנס צפויה הכרזה משותפת של ישראל והאיחוד האירופי על פתיחת מו"מ לליברליזציה של הסחר בשירותים תוך פתיחה הדדית של השווקים והסרת המגבלות והחסמים. 30% מסך הייצוא הישראלי הנו יצוא שירותים
 
משלחת ישראלית הכוללת נציגים ממשרדי התמ"ת, החוץ והאוצר בראשותו של מנכ"ל משרד האוצר, דר' יוסי בכר, תצא השבוע למרקש למפגש שרי הסחר של האיחוד האירופי ומדינות הים התיכון במסגרת תהליך ברצלונה.
 
במעמד זה צפויה הכרזה משותפת של מדינת ישראל והאיחוד האירופי על פתיחתו של מו"מ לליברליזציה של הסחר בשירותים ביניהן, תוך פתיחה הדדית של השווקים והסרת המגבלות והחסמים. היוזמה התקבלה בהחלטה משותפת בנושא של מנכ"ל משרד האוצר ומנכ"ל משרד התמ"ת.
 
דר' יוסי בכר אמר כי הכנס במרקש מהווה צעד חשוב נוסף להגברת שיתוף הפעולה הכלכלי בין מדינות הים התיכון והאיחוד האירופאי ושיתוף הפעולה האזורי בכלל. "אנו מקווים שתרומת שיתוף הפעולה לכלכלה הישראלית ולפיתוח הסחר הבינלאומי בכלל ולתחום השירותים בפרט תשא פרי בשנים הקרובות."
 
רענן דינור מציין כי סקטור השירותים הנו סקטור חשוב במשק הכלכלי ולמשרד התמ"ת מחויבות לפיתוחו. דינור הוסיף כי הוא מקווה כי פתיחת המו"מ תביא לפיתוח סקטור השירותים.
 
בועז הירש מציין כי הכנס יתמקד ביעדי סל הסחר של תהליך ברצלונה להגברת הליברליזציה בסחר בין מדינות הים התיכון עם דגש על הסכמים בתחומי השירותים, התקינה והחקלאות, אך הנושא העיקרי יהא ההכרזה על פתיחת מו"מ על הסכם סחר חופשי בשירותים בין האיחוד האירופי למדינות הים התיכון.
 
הירש הוסיף כי בעקבות החלטה של מנכ"לי האוצר והתמ"ת תיכלל ישראל ב"גל הראשון" של מדינות הים התיכון הפותחות במו"מ להסכם סחר בשירותים עם האיחוד האירופי. למגזר השירותים משקל מרכזי בתוצר ובסחר, 30% מסך הייצוא הישראלי הנו יצוא שירותים ואילו 25% מסך היבוא לישראל הנו יבוא שירותים. הסכם סחר בשירותים יאפשר לספקי שירותים ישראלים גישה טובה יותר לשוק השירותים באירופה.
 
מדובר בתחום רחב ביותר הכולל בתוכו שירותים פיננסים, שירותי תקשורת, שירותי בנייה והנדסה, שירותי הפצה, שירותי חינוך, שירותי סביבה, שירותים עסקיים, שירותי תיירות, שירותי בריאות, שירותי תרבות, שירותי תחבורה ועוד תתי-סקטורים רבים.
 
יצוא השירותים מישראל לאיחוד האירופי הסתכם בשנת 2004 בכ-2 מיליארד יורו ואילו יבוא השירותים מהא"א הסתכם ב 2004 בכ-3 מיליארד יורו. הסקטורים העיקרים בסחר בשירותים הנם שירותי תיירות, שירותי תחבורה ושירותים עסקיים.