משלחת ישראל בקזחסטאן: ייחתם הסכם לשת"פ עם קרן הענק קזינה

שר התמ"ת הישראלי נפגש עם עמיתו הקזאחי וסיכם עמו בנוסף על זירוז המגעים לחתימת אמנה למניעת כפל מס ועל הגברת השת"פ בין שתי המדינות


00:00 ,01.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

שר התמ"ת הישראלי נפגש עם עמיתו הקזאחי וסיכם עמו בנוסף על זירוז המגעים לחתימת אמנה למניעת כפל מס ועל הגברת השת"פ בין שתי המדינות
 
בשיחותיו של שר התמ"ת, בנימין (פואד) בן אליעזר עם שר התמ"ס הקזאחי, איסיקאשב אסט אורנטוביץ', והנהלת קרן הענק של מדינת קזחסטאן "קזינה", הוסכם על פתיחת מו"מ להסכם שיתוף פעולה עם קרן זו. ההסכם יהיה בין שתי המדינות.
 
לחברה אחזקות המתפרשות בין היתר על תחומי בנקאות, מכרות, אנרגיה ותקשורת. היא מנהלת את החברות הלאומיות של קזחסטאן כגון חברת הדלק והגז הקזאחית, חברת האורניום הקזאחית ורשת החשמל המקומית. בנוסף יש לה אחזקות במוביל "אייר-אסטנה", בחברת התקשורת GSMשל המדינה ובחברת הכימיקלים הלאומית. הקרן מהווה מיזוג של 2 קרנות שמוזגו יחד ב-2008 והונה נאמד בכ-30 מליארד.
 
הקרן הינה "State wealth fund", ושייכת לאותן קרנות השייכות לממשלות בעלות יתרות מט"ח גבוהים, הפנויים להשקעה. חברות רבות, בעיקר בימים אלו של מצוקת אשראי, רואות בהן עוגן מהותי למימון השקעות הון חדשות.
 
בהקשר זה, אמר השר בן אליעזר כי "הקרן יכולה להוות אמנם ערוץ מימון, אך חשוב מכך פתח לשיתוף פעולה תעשייתי-טכנולוגי בין חברות ישראליות לבין השחקנים המובילים בשוק הקזאחי אשר לקרן יש בהן אחזקות".
 
השרים הסכימו גם על זירוז המגעים לחתימת אמנה למניעת כפל מס. השר בן אליעזר אמר כי "אמנה שכזו תאפשר להגדיל את האחזקות הישראליות בקזחסטאן בהיקפים גדולים הרבה יותר".
 
הצד הקזאחי העלה רשימה של תחומים בהם הם מבקשים שיתוף פעולה, כמו תחום של בניית אזורי תעשייה מתקדמים, והשתתפות חברות ישראליות במכרזים קזאחים מתוך כוונה להביא טכנולוגיה וחדשנות ישראלית לקזחסטאן.
 
השר בן אליעזר אמר כי קיימת חשיבות לשת"פ עם מדינת ענק כקזחסטאן וציין כי על הצדדים מוטלת כעת המשימה לבנות מודלים לשת"פ בהתאם למטרות המשותפות.
 
לבסוף, סיכמו שני השרים על כינוס הוועדה המעורבת ישראל-קזחסטאן בשנת 2010.