משלחת ביקורת מטעם המכס האמריקאי מצאה כי מפעלי הטקסטיל בארץ עומדים בכללי מקור ביצוא לארה"ב

אנשי המכס האמריקאי חושדים כי מוצרי הלבשה בשווי של יותר מ-60 מליון דולר, שיובאו מהמזרח הרחוק, הוברחו לארה"ב דרך נמלי ישראל; במסגרת הסכם אזור סחר חופשי, עמידה בכללי המקור ביצוא לארה"ב מקנים פטור מלא ממכס


00:00 ,16.08.2004 מאת: מערכת פורט2פורט
אנשי המכס האמריקאי חושדים כי מוצרי הלבשה בשווי של יותר מ-60 מליון דולר, שיובאו מהמזרח הרחוק, הוברחו לארה"ב דרך נמלי ישראל; במסגרת הסכם אזור סחר חופשי, עמידה בכללי המקור ביצוא לארה"ב מקנים פטור מלא ממכס

משלחת ביקורת מטעם המכס האמריקאי, בראשותו של רוברט האבלס, האחראי על תחום הטקסטיל במכס האמריקאי, מצאה כי מפעלי הטקסטיל הישראלים עומדים בכללי המקור ביצוא לארה"ב, המקנה פטור מלא ממכס. זאת בהתאם להצהרותיהם. כך מסר צביקה ליברמן, מנהל איגוד הטקסטיל בהתאחדות התעשיינים.

ליברמן ציין, כי המשלחת האמריקאית הגיעה בתחילת אוגוסט לישראל וערכה בדיקות במספר מפעלי טקסטיל גדולים החברים בהתאחדות התעשיינים.

יצויין, כי תעודות המקור הינן אסמכתא לכך שהיצואן הישראלי, הנהנה מפטור ממכס ביצוא לארה"ב, במסגרת הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל לבין ארה"ב, עומד בכללים של ערך מוסף ישראלי של 35% מערך הסחורה שייצר בארץ, וכן עומד בכלל של ביצוע פעולת ייצור משמעותית, המשנה את אופי חומר הגלם. כמו כן, משלוח הסחורה חייב להתבצע מישראל ישירות לארה"ב. ללא עמידה בשלושה מבחנים אלו, הקבועים בהסכם אס"ח בין ישראל לארה"ב, לא יוכל היצרן הישראלי להנות מפטור מלא ממכס.

מנהל איגוד הטקסטיל והאופנה בהתאחדות התעשיינים גילה, כי במסגרת כנס שנערך בהתאחדות התעשיינים, בו השתתפו יותר מ-50 אנשי עסקים מתחום הטקסטיל, הודיעו אנשי המכס האמריקאי כי בידיהם מידע על כך שמוצרי הלבשה בשווי של יותר מ-60 מליון דולר, שיובאו מהמזרח הרחוק, הוברחו לארה"ב בצורה לא חוקית, דרך נמלי ישראל.

מנהל איגוד הטקסטיל והאופנה מסר, כי אנשי המכס האמריקאים בעזרתם של אנשי המכס הישראלי, מנסים למצוא את הגורמים העומדים מאחורי היבוא הלא חוקי לארה"ב.

ליברמן ציין, כי ברשות החוקרים האמריקאים ישנם עדויות / מסמכים שעליהם מצויינים שם חברה וכתובת, וככל הנראה פרטים אלו הינם פקטיביים, ולכן החקירה תימשך. זאת במטרה לעלות על עקבות "היצואנים" החשודים. בין הממצאים אותם בודק המכס האמריקאי, שמות של חברות כגון: לארק, סקופיה, שולום, לימיטד אפרל.

יצויין, כי גידול של 6% נרשם בייצוא מוצרי טקסטיל, הלבשה ועור לארה"ב במחצית הראשונה של השנה, לעומת התקופה המקבילה אשתקד, והסתכם בכ-269 מליון דולר.