משבר תחנות ההסגר: ענף המזון יתבע פיצויים נגד המדינה

זאת בעקבות הנזקים הנגרמים ליבואנים בגין עיכוב הסחורות בתחנות ההסגר בנמלים. בין הנזקים: תשלומי יתר לנמל, לחברות הספנות ועוד


00:00 ,15.07.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת בעקבות הנזקים הנגרמים ליבואנים בגין עיכוב הסחורות בתחנות ההסגר בנמלים. בין הנזקים: תשלומי יתר לנמל, לחברות הספנות ועוד

 
הנהלת ענף המזון באיגוד לשכות המסחר החליטה להגיש תביעות פיצויים נגד המדינה על כל הנזקים הישירים שנגרמו ליבואנים בגין עיכוב הסחורות בנמלים.
 
הנהלת ענף המזון, בראשות ראובן שליסל, קיימה ביום חמישי האחרון דיון דחוף בהשתתפות נשיא איגוד לשכות המסחר, עו"ד אוריאל לין, בעקבות הנזקים הכבדים שנגרמו ליבואני המזון וליצרנים כתוצאה מהעיכובים בשחרור מוצרי מזון מתחנות ההסגר בנמלים. בישיבה הוחלט על הגשת תביעות פיצויים נגד המדינה בגין כל הנזקים הישירים שנגרמו להם.
 
לדברי שליסל, ליבואני המזון נגרמים נזקים אדירים, בין היתר - תשלומי דמי אחסנה לנמל; תשלומים לחברות הספנות על הזמן הרב שהמכולות מעוכבות; תשלום חשבון חשמל על מכולות קירור; סחורה שנאלצים לזרוק עקב קלקול או פקיעת תאריך תפוגה; ביטולי הזמנות עתידיות מספקים בחו"ל לאור הידיעה שהסחורה תתעכב בתחנות ההסגר; פגיעה בתזרים המזומנים ועוד.
 
למערכת port2port הגיעו בנוסף דיווחים מלשכת סוכני המכס והמשלחים הבינ"ל בתל אביב שעובדי משרד הבריאות עובדים באותה המתכונת אשר אותה אימצו מאז החלו השיבושים, ולמרות הסכמות שהושגו במאמצים רבים בין משרד הבריאות, המשפטים ומשרד הראש הממשלה והבטחות כי העובדים יחזרו לעבוד במתכונת רגילה – המצב בשטח מעיד כי ההפך הוא הנכון וכי עובדי משרד הבריאות ממשיכים למעשה לנקוט בעיצומים.
 
לדברי יחיאל נויפלד, סגן יו"ר לשכת סוכני המכס בתל אביב, שיחות שערך עם עובדי משרד הבריאות מלמדות כי כל זמן שהפרקליטות לא 'תרד מהם' ותבטל את האישומים בפרשת רמדיה ימשיכו העיצומים כפי שהם עד כה.
 
נויפלד ציין כי לפני כמה ימים "הומצא" נוסח מגוחך המסיר כל אחריות מצדם של פקחי תחנות ההסגר ומטיל את כל האחריות לטיב המזון וחומרי הגלם על היבואנים. לדבריו, התחייבות ברוח דומה הינה חובה של כל יבואן כאשר הוא פונה לראשונה למשרד הבריאות - שירות המזון במסגרת הגשת המסמכים לקבלת האישור.
 
לין: הרשויות מתרשלות במילוי תפקידן
 
נשיא איגוד לשכות המסחר ציין כי התביעה מוגשת נגד המדינה ולא נגד גורם כזה או אחר בשירות המדינה: "התביעה מוגשת נגד המדינה הפועלת באמצעות הרשות המבצעת. למדינה יש חובה בסיסית כלפי המגזר העסקי. היא אינה יכולה רק לגבות מסים ולהקפיד על גבייתם כדין, ומצד שני להיות פטורה מאחריות במתן שירותים בסיסיים, להם זכאי כל אזרח וכל עסק בישראל. כאשר הרשויות המבצעות מתרשלות במילוי תפקידן, ולעסקים נגרמים נזקים כספיים, הם זכאים לתבוע את המדינה."
 
לין הסביר כי תהיה זו תביעה עקרונית. "אין ספק שעילת התביעה מוצקה. אין בכוונת התובעים להתערב בשאלה מי מבין הרשויות המבצעות אחראי לרשלנות – משרד המשפטים, משרד הבריאות, משרד התחבורה או משרד ראש הממשלה. לרשות המבצעת כולה אחריות כוללת והיא זו שצריכה לפתור את בעיותיה הפנימיות על מנת לעמוד במבחן מתן שירות לאזרחיה ברמה סבירה."
 
טרם נמסרה תגובת משרד הבריאות לדברים.