מסתמן: מסוף ניצנה ישמש מעבר סחורות לפורט סעיד במקרה של שביתה בנמלים

במפגש שנערך בשבוע שעבר במסוף בהשתתפות נציגי רש"ת, חנ"י, משרד האוצר, משרד רה"מ והמכס נפרסה תוכנית להסרת החסמים הלוגיסטיים והרגולטורים להובלה יבשתית של מכולות דרך ניצנה לפורט סעיד ביבוא וביצוא מישראל, וכן רשת הכבישים המצרית החדשה ממסוף ניצנה לנמל פורט סעיד


00:00 ,29.12.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

במפגש שנערך בשבוע שעבר במסוף בהשתתפות נציגי רש"ת, חנ"י, משרד האוצר, משרד רה"מ והמכס נפרסה תוכנית להסרת החסמים הלוגיסטיים והרגולטורים להובלה יבשתית של מכולות דרך ניצנה לפורט סעיד ביבוא וביצוא מישראל, וכן רשת הכבישים המצרית החדשה ממסוף ניצנה לנמל פורט סעיד
 
למערכת port2port נודע כי בכינוס שנערך בשבוע שעבר במסוף ניצנה בו השתתפו נציגים של רש"ת ובראשם סמנכ"ל רש"ת למסופי גבול פנים ארציים, משרד האוצר, משרד החוץ, משרד ראש הממשלה, המכס, נציגי חנ"י (חברת נמלי ישראל) וגורמים רלוונטיים נוספים וכן קבוצה יבואנים ויצואנים הפועלים במסוף, הוצגה תוכנית לפיה יהפוך מעבר ניצנה להיות מעבר יבשתי של סחורות ומכולות לפורט סעיד וממנה, תוך כדי פעילות להסרת החסמים הלוגיסטיים והרגולטורים להובלה יבשתית של מכולות דרך ניצנה לפורט סעיד ביבוא וביצוא מישראל. על פי התוכנית, מסוף ניצנה בגבול ישראל מצרים ישמש עתודה במקרה של שביתה בנמלים בישראל.
 
בכינוס, עליו דווח לראשונה באתר port2port ביום רביעי שעבר, נפרסה בפני המשתתפים מערכת הכבישים החדשה שבנו המצרים בסיני לטובת שינוע מטענים אל ומנמל פורט סעיד. נציין כי המרחק בין נמל פורט סעיד לניצנה עומד על 280 קילומטר כאשר הדרך מתחלקת לשלושה מקטעים שונים: פורט סעיד אל עריש (200 ק"מ), אל עריש – אבו עגילה (55 ק"מ) ואבו-עגילה - ניצנה (30 ק"מ). 
 
בכינוס הוצגה תוכנית לפנות לצד המצרי על מנת להרחיב את פעילות המסוף בניצנה להעברת מכולות. ולנסות לשכנעם לשלב את הנושא בתהליך הפיתוח המואץ אותו עובר מסוף ניצנה בצד המצרי. יש לציין כי במסוף ניצנה קיים משקף המסוגל לשמש לשיקוף מכולות.
 
בשנת 2009 השקיעה רשות שדות התעופה (רש"ת) 6 מיליון שקלים במסוף ניצנה בכלל זה הקצאת מתחם נפרד לחומרים מסוכנים שנבנה על פי כל התקנים הנדרשים. עוד נמסר כי בשנים 2010-2011 מתכוונת רש"ת להשקיע סכום נוסף שמסתכם ב-11 מיליון שקל במסוף ניצנה בעיקר לצורך הרחבת שטחי האספלט במסוף.
 
יצואנים אשר השתתפו בכינוס הדגישו את חשיבות הפנייה לצד המצרי בצינורות המקובלים על מנת לייעל הטיפול במכולות. לטענת היצואנים, מספר מכולות עוכבו במסוף ובנמל פורט סעיד בשל "סיבות ביטחוניות" לטענת המצרים.
 
כיום עוברות במסוף ניצנה 700 עד 1,000 משאיות בחודש מתוכם 80 אחוז יבוא לישראל, נתון המהווה עלייה של פי 4 לעומת שנת 2006. בשנת 2008 עברו בניצנה 11,797 משאיות ואילו בשנת 2009 צפוי מספר המשאיות לעמוד על 11,100 משאיות.
 
נציין כי ישראל מייבאת דרך מסוף ניצנה חומרים מסוכנים, זכוכית, שיש, מוצרי מזון, חומרי ניקוי, עץ, פחם, נייר, חומרי בניין, ואילו מייצאת דרך המסוף טקסטיל, בדים, מכונות, עצים, אלומיניום, וציוד מכני כבד.
 
מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה כי "רשות שדות התעופה אחראית על הפעלת המעברים היבשתיים במדינת ישראל. הרשות ארגנה סיור במסוף ניצנה אליו הוזמנו גורמים העוסקים בסחר החוץ של ישראל ביניהם גם חברת נמלי ישראל".
 
טרם נמסרה תגובות מרשות שדות התעופה, משרד האוצר ומשרד התחבורה.