"מס וחלילה": 801 מליון ₪ נגבו מחייבים

"מס וחלילה", המבצע הגדול בתולדות המדינה לגביית חובות מס, הסתיים. 801 מליון ₪ נגבו מאוכלוסיית היעד של המבצע. במהלך שבעה שבועות בהם התנהל המבצע יצאו לשטח, "לחזית הגביה", למעלה מאלף מעובדי רשות המסים, כ- 1,800 כלי רכב עוקלו מחייבים וכ- 2,000 תיקי חקירה נפתחו


00:00 ,28.02.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

המבצע הגדול בתולדות המדינה לגביית חובות מס הסתיים
 
"מס וחלילה", המבצע הגדול בתולדות המדינה לגביית חובות מס, הסתיים. 801 מליון ₪ נגבו מאוכלוסיית היעד של המבצע. במהלך שבעה שבועות בהם התנהל המבצע יצאו לשטח, "לחזית הגביה", למעלה מאלף מעובדי רשות המסים, כ- 1,800 כלי רכב עוקלו מחייבים וכ- 2,000 תיקי חקירה נפתחו כנגד חייבי ניכויים וסרבני הגשת דוחות.

לדברי איתן רוב, מנהל רשות המסים בישראל, המבצע תם אך הוא מסמל את ראשיתה של התנהלות חדשה ולאחריו יבואו 365 ימים בשנה של פעילות אכיפה מתמדת ונוכחות בשטח. רוב הדגיש כי המבצע היה חד פעמי ולכן מומלץ למי שנותרו חייבים להגיע ולהסדיר את חובם, שכן לא יהיה מבצע הקלות נוסף ופעולות האכיפה ימשכו.

כזכור, המטרה המקורית של מבצע "מס וחלילה" הייתה להביא לתוספת הכנסות של 500 מליון ₪ מתוך מצבת של כ -2 מיליארד₪ חובות ודאיים למס הכנסה. לאור הענות ציבור החייבים והצלחת פעולות האכיפה החליט איתן רוב, במהלך המבצע, להעלות את יעד הגבייה ל-700 מליון ₪. כאמור, בסופו של דבר, נגבו מאוכלוסיית היעד של המבצע 801 מליון ₪. במהלך הרבעון תיערך בחינה של ההשלכות הנוספות של המבצע על החזר חובות מכלל החייבים.

סה"כ מספר החייבים שהוגדרו כאוכלוסיית היעד של המבצע עמד על 20 אלף חייבים. במהלך המבצע הסדירו את חובם הן מיוזמתם והן כתוצאה מפעולות האכיפה כ- 14 אלף חייבים. כ - 3 אלפים חייבים מתוכם נמנו על "הגרעין הקשה", שהם בעלי חובות ותיקים בני שלוש שנים ויותר .


במהלך תקופת המבצע נערכו שלושה מבצעי אכיפה אזוריים בני שבוע כל אחד. במסגרת הפעילות יצאו , ל"חזית" הגבייה, סה"כ למעלה מאלף מעובדי הרשות על יחידותיה השונות. מתכונת המבצעים כללה פעולת הכנה מוקדמת של עובדי משרדי השומה לאיתור חייבים ומסירת התראות, ובמהלך שבוע המבצע האזורי בוצעו עיקולים של רכב ורכוש של אותם חייבים. כמו כן, על מנת להדגיש את הימצאות הכוחות בשטח ולנצל את נוכחות עובדי ההוצאה לפועל, נערכה בימי המבצעים האזוריים פעילות של עובדי משרדי השומה שככלה ביקורות פתע בכמות מאסיבית באזורי מסחר לאיתור חייבים ובדיקת ניהול ספרים.

מסיכום נתוני היחידה לאכיפת הגביה, המבצעת את פעילות ההוצאה לפועל ברשות המסים, עולה כי סה"כ עוקלו מחייבים במסגרת המבצע כ- 1,800 כלי רכב. מתוכם, כ- 500 בעלי כלי רכב הסדירו את חובם מיידית וכ- 1,300 כלי רכב נגררו למחסנים. כ- 85% מבעלי הרכבים שנגררו מיהרו להגיע להסדר בתוך 48 שעות ממועד גרירת הרכב וגם רכבם שוחרר. כ - 200 כלי רכב נותרו במחסנים ויוצאו למכירה לכיסוי חובות המס של בעליהם. כמו כן, בוצעו על ידי היחידה כ 400 עיקולי מיטלטלין בעסקים.

מחלקות החקירות והמודיעין של רשות המסים פעלו יחד עם משרדי השומה לאיתור חייבים ובטיפול בחובות הנובעים מעבירות של אי העברת ניכויים וטיפול בסרבני הגשת דוחות. בין החייבים שטופלו בסיוע מחלקות החקירות והמודיעין מאות בעלי תפקידים ברשויות מקומיות ומלכ"רים. במסגרת זו הגיעו להסדר חובן 24 רשויות מקומיות וכנגד 9 רשויות צפויים להיות מוגשים כתבי אישום בתקופה הקרובה. סה"כ נפתחו במהלך המבצע כ-2,000 תיקי חקירה, כ-50% מהגופים הנחקרים הסדירו את החוב והוגשו 36 כתבי אישום. יש להדגיש כי הליכים פליליים כנגד חייבים שהחלו במהלך המבצע וטרם מוצו ימשכו גם לאחר סיומו.