מס הבולים יבוטל על מסמכים שייחתמו החל מה-1 בדצמבר 2005

ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, הודיע היום כי החל מה-1 בדצמבר 2005 מסמכים שייחתמו לא יחויבו עוד במס בולים. ההחלטה טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת, והיא התקבלה בתיאום עם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, הרב ח"כ יעקב ליצמן.


00:00 ,08.12.2005 מאת: מערכת פורט2פורט

ממלא מקום ראש הממשלה ושר האוצר, אהוד אולמרט, הודיע היום כי החל מה-1 בדצמבר 2005 מסמכים שייחתמו לא יחויבו עוד במס בולים. ההחלטה טעונה אישור ועדת הכספים של הכנסת, והיא התקבלה בתיאום עם יו"ר ועדת הכספים של הכנסת, הרב ח"כ יעקב ליצמן.
 
השר אולמרט הנחה לפני מספר שבועות את מנהל רשות המיסים, איתן רוב, לבחון את הקדמת המהלך לביטול החבות במס של מסמכים שונים, שנועדה במקור לחול ביום ה-1 בינואר 2008 ואילך. כזכור אישרה ועדת הכספים מהלך לביטול הדרגתי של החבות במס בולים עד לינואר 2008. אולם, אופן הביטול ההדרגתי לא סוכם עד למועד זה.
 
אולמרט אמר כי למהלך מדורג של ביטול מס הבולים יש מספר יתרונות:
הקטנת נטל המס, צעד שמשמעותו צמצום מעורבות הממשלה ותמיכה בהשגת יעדי הצמיחה; הסרת אי הודאות בכל הנוגע לתחולת מס הבולים ולאופן הביטול; צמצום משמעותי של החיכוך בין רשות המיסים לציבור הרחב ובכלל זה משקי בית, עוסקים קטנים ובינוניים, יצואנים, בעלי מקצועות חופשיים ועוד; הקלה על המגזר השלישי כדוגמת מעונות יום של נעמ"ת, ויצו, וכדומה.
 
איתן רוב מנהל רשות המיסים מזכיר כי חוק מס הבולים - הינו חוק שמקורו בפקודה מנדטורית, כאשר המס מוטל על מסמכים ולא על עסקאות. מכאן, שאין מדובר במס כלכלי אלא במס פיסקאלי, קרי שמטרתו היחידה הינה הכנסות, ללא תוצאת לוואי חיובית זו או אחרת.
 
הכנסות המדינה ממס בולים הסתכמו בשנת 2004 בכ- 880 מיליון ₪, בהשוואה ל- 850 מיליון ₪ בשנת 2003. בשנת 2005 ההכנסות צפויות לעמוד על כ-750 מיליון ₪.
 
במסגרת החלטת הממשלה מיום 15 בספטמבר 2003, הוחלט על ביטול הדרגתי של החוק, במספר שלבים (תוך הוצאה מתחולת החוק של מסמכים חבי מס). לאחר שהחבות במס על הנפקות אג"ח שונות כבר בוטלה בינואר 2004 בעוד שהחבות במס על הלוואות והסכמי שכירות של דירות למגורים בוטלה בינואר 2005, לא נקבע אופן ההפחתה לשנים 2006-2007.
 
רוב מסר כי בעת הדיון על חוק מס הבולים לפני כשנה, סוכם בינו לבין יו"ר ועדת הכספים של הכנסת כי במהלך 2005 תובא הסוגיה לדיון בועדת הכספים, וזאת כדי לקבוע את אופן ההפחתה. זאת לאחר שחברי ועדת הכספים טענו כי הצעת האוצר להוצאה מתחולת החבות במס מסמכים לפי קבוצות (אג"ח, שכר דירה, שוק ההון, כלי רכב, הסכמי ביטוח, וכן הלאה), עלולה ליצור בעיית יישום קשה ביותר תוך יצירת לחצים רבים להכללת קבוצות רבות ככל שניתן של מסמכים בהקדם האפשרי.
 
במהלך 2005 נרשם גידול ניכר בגביית מס הכנסה בהשוואה לשנים עברו, זאת בין היתר עקב התנהלות שונה ברשות המיסים. מהלכי התייעלות רבים איפשרו השגת יעד זה, שישפיע לחיוב גם על שנת 2006.
 
לפיכך, ובהתחשב בחסרונות החוק, ומתוך הכרה בתועלות הכלל משקיות, תבוטל החבות במס הבולים לגבי מסמכים שייחתמו מיום 1 בדצמבר 2005 ואילך.
 
שר האוצר, אהוד אולמרט שיבח את פעילותו של ח"כ אהוד רצאבי להקדמת ביטול מס הבולים.