מנכ"ל מכון היצוא: קרוב ל- 10 חברות בענף "עשה זאת בעצמך", נסגרו בשנה האחרונה בישראל

לאחר 20 שנים רצופות של צמיחה, חלה בשנת 2002 ירידה של 1.3% ביצוא ענף "עשה זאת בעצמך" (Do It Yourself), לעומת השנה שקדמה לה והסתכם בכ- 750 מיליון דולרים. זאת בשל המשבר הקשה במשק וההאטה בביקושים העולמיים


00:00 ,21.01.2003 מאת: מערכת פורט2פורט
לאחר 20 שנים רצופות של צמיחה, חלה בשנת 2002 ירידה של 1.3% ביצוא ענף "עשה זאת בעצמך" (Do It Yourself), לעומת השנה שקדמה לה והסתכם בכ- 750 מיליון דולרים. זאת בשל המשבר הקשה במשק וההאטה בביקושים העולמיים. בשנה האחרונה גם נסגרו קרוב ל10- חברות בענף. כך מסר חיליק אסיה, מנכ"ל המכון הישראלי ליצוא ולשת"פ הבינלאומי, לקראת הכנס השנתי של יצרני ויצואני הענף, שיערך ב- 21 בינואר במלון שרתון בת"א. בכנס ינתנו הרצאות וטיפים מעשיים לשיווק יעיל יותר.

אסיה מעריך, כי בשנת 2003 כבר נראה שינוי מגמה והענף יחזור לצמוח. להערכתו, יגדל יצוא הענף השנה בכ- 4% לעומת 2002 ויסתכם בכ- 780 מיליוני דולרים. זאת בעיקר בשל יצירתיות וחדשנות הענף ופנייה לשווקים ופלחים חדשים ברחבי העולם.

מנכ"ל מכון היצוא ציין, כי השנה מתכנן מכון היצוא להעמיק את החדירה לארה"ב, זאת ע"י ארגון 3 מפגשי שת"פ בארה"ב בין יצרנים ישראליים בתחום זה לבין קניינים אמריקאים.

מכון היצוא – בעזרת עפר יעקבי, מנהל חטיבת מוצרי הצריכה וקרן זגורי, מנהלת ענף "עשה זאת בעצמך" במכון - מפיק בימים אלו את המדריך השלם ליצואן Y.I.D מספר 2 שיתמקד בשוק האמריקאי. יצויין כי 61% מיצוא הענף, הינו לשוק הצפון אמריקאי.

אסיה הוסיף, כי בחודש מרס הקרוב, מתכנן מכון היצוא לערוך ביקורים ומפגשים עם רשתות מובילות בגרמניה, במטרה להכיר טוב יותר את השוק הגרמני ולהעמיק החדירה אליו בתחום תעשיית "עשה זאת בעצמך". המפגשים יערכו במסגרת התערוכה הבינלאומית בתחום זה שתערך בגרמניה.

אסיה סבור, כי פוטנציאל ענף "עשה זאת בעצמך" בישראל הוא כמעט בלתי מוגבל, שכן מדובר בשוק בהיקף של עשרות מיליארדי דולרים. "בקושי גרדנו את הקליפה", אומר אסיה. להערכתו, תוך 5-6 שנים, נוכל להכפיל את יצוא הענף ולהעמידו על כ- 1.5 מיליארד דולרים לשנה. תעשייה זו, אמר, תוכל להפוך בשנים הקרובות ללהיט החם של התעשייה הישראלית ברחבי העולם, במקביל להייטק, אמר אסיה.

הוא ציין, כי יותר ויותר חברות ישראליות, דוגמת צאג וכתר פלסטיק, מצליחות לחדור לשווקים העולמיים ובעיקר לצפון אמריקה, למערב ולמזרח אירופה. זאת, הודות ליכולתן להבין את צרכי הלקוחות, יכולתן הטכנולוגית לפתח מוצרים חדשים בתגובה לצרכים אלה. גם הסכמי הסחר של ישראל עם אירופה וארה"ב, פועלים לטובת תעשייה זו.

היצואנים הישראליים בתחום "עשה זאת בעצמך", אומר אסיה, משתמשים בטכניקות מכירה מתקדמות כמו סטנדים מיוחדים, פרזנטציות וידאו, אריזות מיוחדות כדי לעודד קונים ועוד.

בענף "עשה זאת בעצמך" כ- 400 חברות. כיום משרתות את השוק הישראלי בתחום זה שתי רשתות "עשה זאת בעצמך" – הום סנטר ואייס (להום סנטר 44 חנויות; לאייס 23 חנויות).

קבוצות המוצרים העיקריות המיוצרות בארץ כוללות: מוצרי גינון ופנאי, מוצרי עיצוב וצבעים, חומרי בניה, חלקים ואביזרים לרכב, מוצרי אינסטלציה, חימום ובידוד, מוצרי חשמל ותאורה, מוצרים לבית ועוד.

החברות המייצגות את הענף בתחום זה הן: יצרני מוצרי פלסטיקה מתקדמים, אביזרי מקלחת ואינסטלציה, כיסוי חלונות ומחסומים נגד גנבים צרכי משרד, מדפים לטלביזיה, ריהוט משרד, צבעים ועוד.

יציין כי רוב מוצרי היצוא של ענף "עשה זאת בעצמך" עשויים מפלסטיק. כאשר המוצרים המובילים הם: מדפים מפלסטיק, ארונות ואביזרי אחסון וארגזי כלים.