שרת התחבורה ביקרה במרכז הסייבר הלאומי לתחבורה חכמה

במהלך הביקור הוצגה בפני השרה הפעילות במרכז ונערכה תצוגת תכלית המדמה השתלטות מרחוק על מערכות רכב פרטי. השרה רגב: מתקפות סייבר הן סכנה מוחשית ואמיתית. בתקופה הקרובה נרחיב את הפעילות גם לענף התעופה והנמלים


09:15 ,03.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

שרת התחבורה מירי רגב ביקרה מרכז הסייבר הלאומי לתחבורה חכמה בבאר שבע שפועל בשת״פ עם אלתא. בביקור השתתפו גם יו״ר דירקטוריון התעשייה האווירית, עמיר פרץ; מנכ״ל התעשייה האווירית, בועז לוי; ראש מערך הסייבר הלאומי, גבי פורטנוי ומנכ״לית נתיבי איילון, אורלי שטרן.

 

במסגרת הביקור, בוצעה בפני השרה רגב הדגמה על רכב פרטי ועל סימולטור שכללה ביצוע מניפולציות על מנגנוני הנהיגה והתפעול ברכב. לשרה הוצגה פעילות המרכז והתכניות לעתיד, והודגשה החשיבות של המשך פיתוחו במסגרת היערכות מדינת ישראל להתמודדות עם איומי הסייבר במהפכת התחבורה החכמה של השנים האחרונות והעתיד הקרוב. 

 

למרכז הסייבר הלאומי לסייבר לתחבורה חכמה - CyITS תפקיד חשוב במערך הגנת הסייבר בישראל. המרכז משמש מוקד ידע מקצועי להגנת סייבר על טכנולוגיות תחבורה מתקדמות, והוא כולל מעבדה לבחינה מקצועית של רכב חכם ואוטונומי, תחבורה מסילתית, ותשתיות חכמות כגון כבישים, רמזורים ומרכזי ניהול ובקרת תנועה. המרכז משרת יבואנים ויצרנים מהארץ ומהעולם בתחומי Mobility-Automotive. 

 

במעבדה מתבצעות בדיקות חוסן ונערכים מחקרים טכנולוגיים אודות חולשות ופעילויות זדוניות, ניסיונות השתלטות מרחוק וניטור סכנות עתידיות בתחום התחבורה החכמה. פעילות המרכז נועדה לספק ביטחון בתחבורה ומענה לחדשנות הגלובלית עם כניסתם של כלי תחבורה מתקדמים בעשור הקרוב. המשרד מעורב גם בתהליכי תקינה ורגולציה בתחום הקריטי של התמודדות עם מתקפות סייבר מכל הסוגים. 

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״מרכז הסייבר הלאומי לתחבורה חכמה, הראשון מסוגו בישראל, הוא מיזם חדשני וחיוני, שאת הקמתו יזמתי וקידמתי בקדנציה הקודמת שלי במשרד התחבורה. אני גאה לראות איך הרעיון קרם עור וגידים והפך למרכז שוקק חיים ומלא פעילות. בתקופה הקרובה נרחיב את הפעילות גם לענף התעופה והנמלים. מתקפות סייבר הן סכנה מוחשית ואמיתית, המבוצעות על ידי ארגוני פשיעה עולמיים, אקטיביסטים אנטי-ישראליים, קבוצות טרור ומדינות אויב כגון איראן ולבנון, באופן ישיר או על ידי שלוחיהן״.

 

השרה הוסיפה כי ״מדי יום מיירטים מנגנוני ההגנה של מדינת ישראל מאות ואלפי מתקפות סייבר, אשר מכוונות לפגוע במתקני תשתית חיוניים וקריטיים ובפעילות המשק הישראלי, ולשבש את חיינו באמצעות פגיעה במערכות החשמל, המים, התקשורת והתחבורה. המרכז בבאר שבע, לצד מרכז ניטור הסייבר של המשרד בנתב״ג (SOC תחבורה), ובשיתוף פעולה עם מערך הסייבר הלאומי, שומרים על ביטחוננו האישי והלאומי, ומקנים לנו עדיפות טכנולוגית על אויבינו״.

 

על פי הערכות מומחי סייבר, מאז המלחמה עלה מספר ניסיונות התקיפה של גופים וארגונים ישראליים פי 2.5, והגיע לרמה של כ-1,000 ניסיונות מדי יום, שהם כ-30 אלף בחודש. 99% מהניסיונות אינם ברמה טכנולוגית גבוהה ומסתיימים בלא כלום, אך מדי יום נרשמים גם כעשרה איומי סייבר ברמה גבוהה יותר, אשר ללא מנגנוני הגנה מתקדמים ויכולת תגובה מיידית בזמן אמת, היו עלולים לגרום לפגיעה חמורה. דו״ח שפרסם לאחרונה מערך הסייבר הלאומי, מעריך את העלות הכלכלית המצטברת למשק הישראלי מנזקי מתקפות סייבר בכ-12 מיליארד שקל בשנה.