שר המדע והטכנולוגיה של וייטנאם לראשונה לישראל

השר קואן נגוין יעמוד בראש משלחת וישתתף במושב של הוועדה הכלכלית המשותפת עם ישראל. ב-2013 עמד היצוא לווייטנאם על 702 מיליון דולר והיבוא על 413 מיליון דולר


10:30 ,23.09.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

שר המדע והטכנולוגיה של וייטנאם קואן נגוין (Nguyen Quan) יעמוד בראש משלחת גדולה של בכירי ממשלת וייטנאם, שתבקר בישראל בסוף החודש, ותקיים - בפעם הראשונה לאחר יותר מ 20 שנות יחסים דיפלומטיים - מושב של הוועדה הכלכלית המשותפת עם נציגי ממשלת ישראל.

 

השר הוייטנאמי יוביל את דיוני הוועדה מן הצד הוויטנאמי כאשר מהצד הישראלי יוביל את הדיונים שר הכלכלה נפתלי בנט.

 

בנוסף למפגש הוועדה יקיים השר הווייטנאמי ביקור רשמי מלא בישראל, שיכלול סיור בחממה טכנולוגית בנצרת ובפרויקט ביו ירושלים, ביקור בחברות טכנולוגיה ישראליות וארוחת ערב חגיגית עם חברות הפועלות בווייטנאם.

 

הביקור מהווה נקודת שיא ביחסים הכלכליים המתחזקים בין ישראל לווייטנאם. היקף הסחר בין המדינות, שהגיע בשנים האחרונות לכמיליארד דולר בשנה, הביא את מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה, ביחד עם מקביליהם מוויטנאם, להתניע תהליך  של משא ומתן על הסכם סחר חופשי.

 

בדוח התחרותיות האחרון שפרסם הפורום הכלכלי העולמי (WEF) לפני ימים אחדים, דורגה ווייטנאם במקום ה-68 (מבין 144 מדינות). הדוח ציין את וייטנאם כמשק צומח (למעלה מ-90 מיליון איש) בעל שיעורי השכלה גבוהים ושיעור השתתפות גבוה מאוד של נשים בכוח העבודה, עובדות שזיכו את וייטנאם בשם ה"נמר האסיאתי" הצומח (5.5% צמיחה צפויה ב-2014). עם זאת, במדדי החדשנות, הסקר מדרג את ווייטנאם במקומות נמוכים.

 

הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בווייטנאם צפריר אסף: "וייטנאם הפכה בשנים האחרונות לאטרקטיבית מאוד עבור חברות טכנולוגיה קטנות ובינוניות. בווייטנאם יש רתיעה מרכישת מוצרים טכנולוגיים זולים ונכונות גבוהה יותר לשלם עבור פתרונות חדשניים ומהימנים מישראל.

 

"יצואנים קטנים ובינוניים, המציעים פתרונות נישה מותאמים לצרכי הלקוח, מצליחים לחדור היטב לשוק הווייטנאמי בעזרת מפיצים מקומיים שאנו מאתרים עבורם. הכלכלה הווייטנאמית מספקת לחברות ישראליות הזדמנויות גדולות וביקור שר המדע נועד למנף הזדמנויות אלה. כך, למשל, אנו מנסים לחבר בין חברות טכנולוגיה ישראליות ווייטנאמיות באמצעות מימון מהבנק העולמי. בנוסף, משרד המדע והטכנולוגיה אחראי על הענקת מעמד של חברת הייטק ולעניין זה משמעויות כספיות נכבדות עבור חברות ישראליות הבוחרות להשקיע ולהגדיל את פעילותן במדינה".

  

בנט: "במסגרת תפקידו, עוסק משרד הכלכלה בחיזוק קשריה המסחריים של ישראל עם מדינות מתעוררות ושווקים חדשים בעולם, ווייטנאם הטומנת בחובה הזדמנויות רבות ליצואנים הישראלים. מפגש פסגה זה בין נציגיהן הכלכליים הרשמיים של שתי המדינות עתיד לסלול את הדרך ליצואנים ישראלים נוספים ולמנף את קשרינו הכלכליים עם מדינה זו, ההולכת והופכת משמעותית יותר ויותר באסיה ובעולם כולו".

 

ממינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה נמסר כי היצוא לוויאטנם הסתכם בשנת 2013 ב- 702 מיליון דולר, לעומת 745 דולר מיליון ב-2012. הנתונים משקפים ירידה של כ-6%. את הירידה ניתן ליחס להתחזקות השקל והחלשות הדונג, שאירעו במקביל, ולהשפעות המשבר הכלכלי שהגיעו לווייטנאם באיחור מסוים וגרמו לירידה בביקושים. תחומי היצוא המובילים: אלקטרוניקה ורכיבים מינרלים (בעיקר ע"י חברת אינטל), מוצרים כימיים, דשנים וצבע ותקשורת.

 

יבוא הסחורות מווייטנאם הסתכם ב-2013 ב-413.2 מיליון דולר וב-318 מיליון דולר ב-2012, עלייה של כ-30%. התחומים המובילים היו: תקשורת, בעלי חיים, חקלאות ומזון וטקסטיל והנעלה. עיקר העלייה ביבוא מקורה בטקסטיל והנעלה.