רת״א בוועדת הכלכלה: נדרש תיקון לחוק התעופה

בין התיקונים המוצעים: הארכת תקופת הפיצוי ל-90 יום וכן לאפשר לחברות להציע שובר חלופי שיהיה בתוקף עד סוף שנת 2020. ח״כ טיבי: המדינה היא שצריכה לסייע ישירות לחברות התעופה ולקחת בחשבון את זכויות הצרכנים


12:22 ,17.06.2020 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, החלה היום להכין לקריאה שנייה ושלישית את ההצעה הממשלתית לתקן את חוק שירותי תעופה, העוסק בפיצוי וסיוע לטסים בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה. היו״ר מרגי פתח את הישיבה והזכיר כי ההצעה הממשלתית באה לתקן את החוק של ח״כ אחמד טיבי, שאושר בוועדה ב-20112 וקבע שלוש סוגי הטבות מרכזיות להן זכאי נוסע במקרה של עיכוב או ביטול טיסה, ובהן: סיוע במזון, שתייה, לינה, הסעה ושירותי תקשורת, החזר כספי או טיסה חלופית ופיצוי כספי בהתאם למרחק מהיעד.

 

נציג רשות התעופה האזרחית (רת״א), ישי דון יחיא, הסביר כי ענף התעופה היה הראשון להיפגע מהקורונה וכנראה יהיה האחרון להתאושש. לדבריו, החברות לא יכלו לספק את השירות ולא נכנס להן כסף חדש, בעוד שנוצר מצב שהן צריכות להחזיר כסף שאין להן בקופה. לדבריו, ״אם החברות יידרשו להחזיר את כל הסכום בבת אחת הן תפשוטנה רגל ולא יהיה מה להחזיר, ולכן נדרש תיקון לחוק״.

 

דון יחיא הוסיף והסביר כי כיום נוסע שטיסתו בוטלה זכאי לפיצוי כספי, שאותו מוצע לבטל לתקופת הוראת השעה. כיום זכאי הנוסע גם להחזר כספי עבור טיסה שבוטלה או נדחתה או הוקדמה ב-8 שעות, תוך 21 יום. כעת מוצע להאריך את תקופת הפיצוי ל-90 יום וכן מוצע לאפשר לחברות להציע שובר חלופי שיהיה בתוקף עד סוף שנת 2020. עוד מוצע לקבוע כי טיסה שבוטלה תהייה כזו שהתעכבה או הוקדמה במעל 12 שעות, ולא 8 שעות כיום. כמו כן מוצע להגביל את הסיוע בלינה בשל טיסה שנדחתה לעד שני לילות בלבד.

 

היו״ר מרגי שאל את נציגי רת״א עד כמה הם להוטים להעביר את הוראת השעה, והיועצת המשפטית של הרשות, עו״ד רננה שחר, השיבה: ״מאוד. ההצעה מטיבה עם הצרכנים ואם תאושר יותר צרכנים יקבלו את הכסף שלהם״.

 

ח״כ אחמד טיבי אמר כי הוא מכיר בעובדה שיש משבר בתחום התעופה, ואף שיבח את הסיוע של החברות בתקופת הקורונה. עם זאת הוא ציין כי החוק הוא צרכני ממדרגה ראשונה, העלה את רמת הדיוק של הטיסות ואפשר לצרכנים פיצויים בעשרות מיליוני שקלים. הוא קרא למדינה לסייע ישירות לחברות ולקחת בחשבון את זכויות הצרכנים, ואמר כי לא יאפשר להאריך את משך זמן העיכוב מ-8 ל-12 שעות.

 

מנכ״ל המועצה הישראלית לצרכנות, עופר מרום, אמר כי הצעת החוק אינה מאוזנת והמועצה מתנגדת להמשך הפגיעה בצרכנים. הוא הוסיף כי החובה להחזיר לצרכן את הכסף במועד המקורי עדיין תקפה גם באירופה וגם בארה"ב. ״הצעת החוק מעבירה את הסיכון והמימון של חברות התעופה אל כתפיו של הצרכן, כשהמדינה היא שצריכה לדאוג שהן לא תקרוסנה״, אמר.

 

מנכ״ל ישראייר, אורי סירקיס, אמר כי לחברה יש מחזור מכירות של 320 מיליון דולר, והיא נדרשת להשיב 9 מיליון דולר לצרכנים. הוא הסביר כי לזכות החברה עומדת היכולת לקבל הלוואה בערבות מדינה בסך 25 מיליון דולר, ואם תידרש להחזיר את הכספים היא תישאר עם סיוע של 16 מיליון דולר בלבד. ״או שהממשלה תעמיד לנו אשראי נפרד או מענק, כמו שקיבלו באירופה ובארה״ב, או שננהג לפי חוק ולא בטוח שנשרוד״, אמר.

 

נציג אל על, עו״ד דן פוגלמן, אמר כי הסיוע המדובר לחברה הוא הלוואה בערבות מדינה של 400 מיליון דולר, שמרביתו מיועד להחזר הכסף ללקוחות שנאמד ביותר מ-300 מיליון דולר. הוא הוסיף כי בקנדה ובברזיל אפשרו להציע שוברים לתקופה של שנתיים וגם האיחוד האירופי ביטל את חובת מתן הפיצוי.

 

היו״ר מרגי שאל את נציגי רת״א אם למדינה יש עניין שהמשא ומתן עם אל על יסתיים, ודון יחיא השיב כי מי שמעכב את הדברים זו החברה, שעדיין לא השיבה להצעה, ולא המדינה. הוא הוסיף כי נושא ההחזר הכספי הוא חלק בלתי נפרד מההצעה ואין כוונה שהחברות לא יחזירו לצרכנים את הכסף.

 

ועדת הכלכלה תמשיך את החקיקה ביום שני הקרוב.