פרויקט נימבוס: יואץ מעבר משרדי הממשלה ל״ענן״

אושרה תכנית אסטרטגית רב-שנתית להאצת מעבר משרדי הממשלה ל״ענן״ במסגרת פרויקט ״נימבוס״. במסגרת התכנית נקבעו יעדים ומדדי הצלחה לפרק זמן של חמש שנים, למימוש התועלות המרכזיות למדינת ישראל


13:23 ,18.04.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ממשלת ישראל אישרה אתמול את התכנית האסטרטגית הרב-שנתית להאצת מעבר משרדי הממשלה לענן הציבורי במסגרת פרויקט נימבוס״. 

 

במסגרת התכנית נקבעו יעדים ומדדי הצלחה לפרק זמן של חמש שנים, למימוש התועלות המרכזיות למדינת ישראל כתוצאה מהמעבר לעבודה בענן ציבורי במסגרת פרויקט נימבוס, בהן שיפור השירותים והמוצרים הדיגיטליים שהממשלה מעניקה לציבור (אזרחים ועסקים), ביצוע קפיצת מדרגה ביכולותיה הטכנולוגיות של הממשלה בדגש על השימוש ביכולות דאטה בתחום הבינה העסקית (BI), למידת מכונה (ML) ובינה מלאכותית (AI), שיפור האפקטיביות וייעול ההוצאה הממשלתית, חיזוק היכולות הטכנולוגיות של העובדים ובעלי התפקידים בממשלה, והבטחת המשילות, הריבונות וההגנה בסייבר על התשתיות הטכנולוגיות והמידע הממשלתי.

 

ההחלטה שהתקבלה מנחה את מנכ״לי משרדי הממשלה ויחידות הסמך לתכנן ולקדם את פעילות מעבר מערכות המידע של משרדיהם לענן במסגרת מכרז נימבוס לאספקת שירותי ענן על גבי פלטפורמה ציבורית עבור משרדי הממשלה, אותו הוביל אגף החשב הכללי במשרד האוצר, ובו זכו במאי 2021 החברות AWS ו- Google Cloud. כמו כן, ההחלטה מורה למשרדי הממשלה להאיץ את יישום המדיניות לפיה מערכות המחשוב של הממשלה יפותחו כולן בענן ציבורי נימבוס וגם חלק ניכר ממערכות המחשוב הקיימות יהגרו אליו.

 

פרויקט ״נימבוס״ הוא פרויקט דגל רב שנתי וראשון מסוגו בממשלה המובל על-ידי החשב הכללי במשרד האוצר באמצעות מינהל הרכש הממשלתי יחד עם מערך הדיגיטל הלאומי, מערך הסייבר, משרד ראש הממשלה, אגף התקציבים במשרד האוצר, משרד הביטחון, צה״ל ושותפים נוספים בממשלה. הפרויקט נועד לתת מענה מקיף לאספקת שירותי ענן לממשלה, לרבות מערכת הביטחון וגופים נוספים במשק. 

 

ספקי הענן זוכי מכרז נימבוס, AWS ו-GCP מפעילים אזורי ענן מקומיים בישראל בהשקעה כוללת הנאמדת בהיקף של למעלה מ-15 מיליארד דולר בתשתיות, שירותים, מרכזי פיתוח והון אנושי בישראל, על פני עשור. שירותי הענן כאמור יסופקו מאתרי ענן מקומיים כאשר המידע יעובד ויישמר בגבולות מדינת ישראל תחת הוראות הדין הישראלי, הנחיות אבטחת מידע קפדניות, ובהנחיית הגורמים הרלוונטיים בממשלה. 

 

לפרויקט נימבוס השפעות משקיות נרחבות - שירותי הענן בישראל יאפשרו צריכת שירותי מחשוב מתקדמים על-ידי כלל החברות בשוק הישראלי, יקדמו טרנספורמציה דיגיטלית של שירותים מקומיים, ישפרו את הפרודוקטיביות של עסקים, יעודדו פעילויות עיבוד וניתוח נתוני עתק של חברות מקומיות בישראל ויסייעו לקידום ה-ecosystem של מדינת ישראל בתחומי טכנולוגיות הענן.

 

מנכ״ל משרד רה״מ, יוסי שלי: ״לצד המאמצים להתמודדות עם השפעות המלחמה אנחנו משקיעים בצעדים אסטרטגיים לשיפור וייעול המגזר הציבורי. האצת החיבור לענן היא תוצר של שיתופי פעולה של גופי המטה השונים לטובת הצלחתו, והוא יאפשר את פרויקט אגם הנתונים המתהווה בימים אלו ופרויקטים פורצי דרך נוספים״.

 

החשב הכללי, יהלי רוטנברג: ״השותפות בין מדינת ישראל לחברות הענן, AWS ו-GCP, משקפת מחויבות ארוכת טווח של חברות הענן לישראל, תוך הבעת אמון והשקעה חסרת תקדים במשק הישראלי בהיקף של מיליארדי שקלים שיביאו לגידול במספר המשרות בישראל ובתוצר. לשותפות זו ולהבעת האמון הגדולה הצטרפו בשנה האחרונה עשרות יצרני שירותי ענן שיגיעו לישראל לספק את שירותיהם על תשתית נימבוס בהשקעה של מיליוני שקלים כל אחד מהם. התכנית שאושרה אתמול תסייע לממשלה להאיץ את שיפור השירות לציבור, תוך ייעול המגזר הציבורי והגדלת הפריון במשק. פרויקט נימבוס הוא תשתית אסטרטגית לכל אלו לשנים רבות קדימה והוא יצעיד את מדינת ישראל לחזית החדשנות הטכנולוגית ויביא להאצת הטרנספורמציה הדיגיטלית בפעילות המגזר הציבורי ובשירותי הממשלה לאזרחים. אני מודה לשותפים הרבים העוסקים לילות כימים בקידום פרויקט נימבוס והפיכתו מחזון למציאות״.