מש׳ הכלכלה: מכרז להפעלת המכון לייצור מתקדם והתייעלות במשאבים

המכרז, אותו מנהל משרד הכלכלה והתעשייה, הינו בהיקף של 50 מיליון שקל ל-3 שנים עם אופציה להרחבה עד ל-200 מיליון. במסגרת המודל הקיים, קיבלו עד כה כ-800 מפעלים סיוע אשר שיפר, ייעל ומינף את פעילותם


12:33 ,16.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הכלכלה והתעשייה מפרסם היום מכרז לרכישת שירותי הפעלה למכון לייצור מתקדם והתייעלות במשאבים. במסגרת המכרז החדש תאוחד פעילות המכון לייצור מתקדם והמרכז להתייעלות במשאבים שעבדו עד עתה בנפרד. המכרז מתייחס להרחבת פעילות הסיוע לכלל הענפים היצרניים: תעשייה, חקלאות ובנייה.

 

איחוד הפעילויות תחת גורם אחד מבוסס על תפיסת "תעשייה 5.0", המדגישה את ההלימה בין התייעלות תפעולית, עסקית וסביבתית בהתאם למגמות בעולם. גישה זו מכירה בכך שפעולות לשיפור הפריון קשורות להפחתת טביעת הרגל הסביבתית, ובמקביל פעולות להתייעלות בתחומי סביבה מביאות לשיפור רווחיות, תחרותיות ופריון.

 

מודל זה מרחיב את עקרונות הדיגיטציה והאוטומציה של תעשייה 4.0, תוך מיקוד מחודש באדם כמרכז תהליך הייצור. היא מדגישה את החשיבות של שילוב טכנולוגיות מתקדמות כגון בינה מלאכותית, מציאות רבודה ומערכות מידע מתקדמות, יחד עם פיתוח שיתופי פעולה יעילים בין אדם למכונה. גישה זו צפויה להוביל לתעשייה יעילה, חדשנית ובת-קיימא יותר - בקו אחד עם המדינות המפותחות.

 

המכון שיוקם צפוי לסייע למאות חברות יצרניות, אשר יקבלו אבחון עומק מקיף לבחינת פוטנציאל ההתייעלות הכלכלית והסביבתית שלהן ובהמשך, תמיכה בביצוע פרויקטים להתייעלות, בליווי צמוד של צוות המכון למשך שנתיים. צוות זה יסייע לכל חברה לפתח ולהטמיע אסטרטגיות חדשניות ובנות-קיימא, המותאמות לצרכיה הייחודיים. בנוסף למתן סיוע ישיר לחברות יצרניות, המכון יפעל כמרכז ידע בתחומי תעשייה 5.0 ויהיה אחראי על הכשרות והפצת ידע לקהל הרלוונטי. הזוכה במכרז ימשיך גם להפעיל את מרכז ההדגמה בכרמיאל, בו מוצגות טכנולוגיות ייצור מתקדמות לבעלי העניין.

 

ממשרד הכלכלה והתעשייה נמסר כי ״המשרד רואה במכרז זה צעד משמעותי בקידום האסטרטגיה הלאומית לפיתוח התעשייה בישראל, הרחבתה וחיזוקה, תוך שימת דגש על קיימות וחדשנות טכנולוגית. המכון לייצור מתקדם הוקם בשנת 2019 וסיפק עד כה שירותים לכ-400 מפעלים, בדגש על מפעלי תעשייה קטנה ובינונית (עד 400 מיליון שקלים מחזור שנתי). המכון תרם לשיפור בפריון העבודה במפעלים אלה בהיקף שנע בין 10 ל-20 אחוזים, כאשר מדובר בשיעורים גבוהים מהממוצע בתעשייה. המרכז להתייעלות במשאבים, שהוקם בשיתוף עם המשרד להגנת הסביבה, נתן אף הוא שירות לכ-400 מפעלים. פעילותו הובילה לשיפורים במדדים הסביבתיים של המפעלים, תוך העלאת הפריון ויצירת חיסכון כספי משמעותי כתוצאה מהתייעלות תפעולית. בין היתר הביאה פעילותו מול התעשייה לחסכון של 150,000 טון חומרי גלם, 330 מיליון קוט״ש בצריכה חשמל, צמצום פליטת גזי חממה בהיקף של 500,000 טון, זאת לצד התייעלות כלכלית משמעותית״. 

 

לינק למכרז משרד הכלכלה והתעשיה