משרד התחבורה: פיילוטים לשאטל ימי ורכבת על גלגלים

פרסם ״קול קורא״ באמצעות חברת נתיבי איילון וחנ״י להפעלת שאטלים ימיים המופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל. השרה מירי רגב: "מדובר בפתרונות שמיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם״


09:48 ,01.07.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסם היום (יום ד׳) קריאה ליזמים בארץ ובעולם לקבלת הצעות לפתרונות חדשניים להסעת המונים, ובהם רכבת על גלגלים ושאטל ימי. הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה והבטיחות בדרכים פרסמה היום ״קול קורא״ לחברות התחבורה הציבורית להפעלת פיילוט לרכבת על גלגלים. במקביל, פרסמה חברת נתיבי איילון, בשיתוף חברת נמלי ישראל (חנ״י) פנייה לגורמים בינלאומיים לקבלת מידע על שאטלים ימיים להסעת המונים.

 

שני המסמכים נוסחו על פי מודלים הפועלים בהצלחה בעולם והם מיועדים לתגבור התחבורה הציבורית, ולהילחם בעומסי התנועה שעלותם השנתית למשק מגיעה לכ-40 מיליארד שקלים. המודלים נועדו לשפר את רמת הניידות במדינת ישראל, להביא לשינוי מהותי בהרגלי הנסיעה בתחבורה הציבורית ולנגישות, חדשנות ויעילות תחבורתית שתתמוך בצמיחה כלכלית וחברתית ובקיצור זמני הנסיעה בין הפריפריה ומרכז הארץ.

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״רכבת על גלגלים והשאטל הימי הם שני נושאים חדשניים אותם התחלתי לקדם עוד בכהונתי הקודמת במשרד התחבורה, ואשר נעצרו לצערי עם תום כהונתי הראשונה. כעת אני מחזירה אותם לשולחן, על מנת לבחון לעומק את היתכנותם ואת תרומתם הפוטנציאלית למערכת התחבורה בישראל. זהו צעד משמעותי שעושה המשרד להורדת יוקר המחיה ולחיזוק הנגישות של כל תושבי ישראל. מדובר בפתרונות חדשניים המיושמים בהצלחה במקומות רבים בעולם, ובכוונתי לשלב אותם במאבק בעומסי התנועה״. 

 

ה״קול הקורא״ להפעלת שאטלים ימיים שפורסם על ידי משרד התחבורה, באמצעות חברת נתיבי איילון וחברת נמלי ישראל, הכולל בקשה לקבלת מידע (RFI), מופנה לחברות ספנות ישראליות ובינלאומיות, לבדיקת היתכנות להפעלת מערך שאטלים ימיים בסמוך לחופי ישראל. 

 

הפרמטרים שייבחנו כוללים בין השאר את מהירות הכלים, קיבולת נוסעים, וסוג כלי השיט. הכלים שייבחנו, ובהם סנפירית, רחפת ועוד, יידרשו לשוט במהירות של לפחות 30 קשר, בתפוסה של לפחות 100 נוסעים ותוך שמירה על חווית נסיעה נוחה ומהנה. המידע שיתקבל ייבחן לצורך אפיון ובניית פיילוט בחופי ישראל.

 

פרויקט השאטל הימי הוצע על ידי השרה רגב מתוך הבנה שלחופי ישראל מתקיימים תנאים נוחים להפעלת השאטל במשך כ-300 ימים בשנה. יצוין, כי פרויקטים דומים פועלים בהצלחה במדינות רבות, ובהן ארה״ב, יוון וקפריסין.

 

בנוסף, פרסם המשרד ״קול קורא״ להפעלת רכבת על גלגלים, המכונה גם ״אוטובוס רב קיבולת״ (BRT). מדובר במערכת להסעת המונים אשר נעה על כביש רגיל ללא צורך בתשתית מיוחדת כגון מסילה או מנהרה.

 

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית פנתה אל כל מפעילי התחבורה הציבורית בישראל בבקשה לקבלת הצעות למערכות מתאימות. ההצעות שיעברו את שלב הסינון הראשוני ייצאו לפיילוט במימון משרד התחבורה. את ההצעות יש להגיש עד 7 ביולי השנה.

 

בפיילוט רשאים להשתתף כלי רכב בעלי תקינה אירופית או אמריקנית, והוא מיועד לפעול באשכולות בהם פועלים מפעילי לתחבורה הציבורית, בקווי שירות עירוניים קיימים למשך שנתיים לפחות. כמו כן, נקבע כי על הקו לפעול בנתיב תחבורה ציבורית לפחות ב-30% מאורכו.

 

הפנייה כוללת כלי רכב חשמליים בלבד, בדגש על חדשנות טכנולוגית הכוללת ניהול מידע בזמן אמת, פיקוח, שליטה ובקרה ממוחשבת, ונגישות מלאה לאנשים עם מוגבלויות. במסגרת הפיילוט, הזוכים יערכו סקרי שביעות רצון תקופתיים באופן שוטף והמפעילים יעבירו דיווחים רציפים של תפקוד הרכב למעקב וניטור שוטף.