משרד הכלכלה האריך תוקף תוכנית עזרה לעסקים במגזר הערבי-בדואי

על פי סקר כדאיות שבוצע ב-2013, בשנתיים הקודמות אושרו 2311 הלוואות בסכום כולל של 18 מיליון שקל, שהביאו להגדלת ההכנסה המשפחתית של המשתתפות


14:21 ,25.05.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

מהפכת המיקרו מימון העולמית עושה עלייה רשמית לישראל. מיזם משותף של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה מעניק הלוואות חוץ-בנקאיות לנשים מהמגזר הערבי, המקימות עסקים זעירים במגוון תחומים.

 

בשנת 2013 בוצע סקר כדאיות, על מנת לבחון את תוצאות המיזם. נתוני הסקר הראו כי מ- 2011 ועד 2013, אושרו 2311 הלוואות, בסכום כולל של 18,118,500 שקל. אלו הביאו להגדלת ההכנסה המשפחתית בקרב המשפחות המשתתפות במיזם, בכ-2,500 שקל בקירוב.

 

מזה כשלוש שנים מפעילה הסוכנות לעסקים קטנים ובינונים במשרד הכלכלה, בשיתוף קרנות קורת ישראל, את קרן SAWA - שמטרתה להביא לפיתוח עסקים זעירים במגזר הערבי והבדואי ושיפור מצבן הכלכלי והתעסוקתי של הנשים הערביות בישראל. זוהי הפעם הראשונה שמדינת ישראל משקיעה במיזם מסוג זה, המבוסס על מודל בינלאומי.

 

בעקבות סקר הכדאיות, שהציג נתונים המעידים על הצלחת התוכנית, הנחה שר הכלכלה נפתלי בנט את הסוכנות להמשיך להפעיל את התוכנית, שהוארכה לארבע שנים נוספות, לרבות הגדלה תקציבית עבור כל שנה נוספת בכ-3.5 מיליון שקל לשנה.

 

בנט: "מדובר בדוגמא מצוינת מה יזמות יכולה לייצר, אם רק יוצרים לה סביבה וכלים מתאימים. התוכנית תרמה להגדלה ניכרת של ההכנסה של משפחות ערביות ובדואיות בישראל, כמו גם לביטחונן העצמי של הנשים שנטלו חלק, השתלבו בתעסוקה ובעסקים ובדרך עקיפה גם רכשו כבוד ומעמד במשפחה".

 

רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה: "התוכנית מהווה מודל מעניין ומוצלח לשיתוף פעולה בין המדינה עם גוף כדוגמת קורת, כאשר לכל צד הערך המוסף אותו הוא מביא איתו".

 

נתונים עיקריים שעלו מסקר הכדאיות: 100% מהנשים המשתתפות בתוכנית, שהיה ברשותן עסק בטרם השתלבו בה, אך לא היו בו הכנסות בראשית התקופה, מציינות כי כיום העסק מצליח; 92% מהנשים הודיעו שהן שבעות רצון שפתחו עסק; כ-85% מהנשים העידו כי לא היו פותחות עסק  אלמלא התוכנית; 91% מהיזמיות המתגוררות באזור הדרום עובדות מהבית וכך גם 77% מהיזמיות בצפון; 89% מהנשים העידו כי הן מצליחות לעמוד בתנאי ההחזר של ההלוואות; מעל 30% מהנשים שהיה להן עסק וקיבלו הלוואה מהקרן, דיווחו על שיפור בפעילות העסקית כבר בשנת הפעילות הראשונה.