משרד הכלכלה: בדיקה מיוחדת לסל הקניות לקראת החגים

כשבועיים לפני ראש השנה, המחיר הממוצע של סל המוצרים שנבדק בשנת 2023 התייקר ב-6.9% ביחס למחיר הסל הממוצע אשתקד, שמהווה התייקרות של 194 שקלים. משרד הכלכלה בדק 38 רשתות בפריסה ארצית כולל אתרי אינטרנט וגילה פערים של עד מאות אחוזים בין מוצרים שונים


10:49 ,06.09.2023 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הכלכלה והתעשייה יוצא במבצע לבדיקה ולהשוואת מחירים לקראת חגי תשרי. בהמשך לבדיקה החודשית, הכוללת 68 מוצרים שנבחרו על ידי הלמ״ס, נבחנים החודש 165 מוצרים הנמצאים ב-35 רשתות בפריסה ארצית ואתרי אינטרנט, במטרה לספק לצרכנים מידע אודות פערי המחירים והשוואה שתאפשר להם לדעת, לקראת החג, מה עלות הסל ברשת בה הם נוהגים לבצע את הקניות ואת הפער בעלות מול רשתות אחרות.

 

ב׳סל תשרי׳ 165 מוצרים מקטגוריות שונות: בשר דגים ועופות, פירות וירקות, מוצרי ניקוי וטואלטיקה, ומוצרים ייחודיים לחגי תשרי (דוגמת רימון, כרישה וכדומה) ועוד. להלן דוגמאות לפערים במוצרים נבחרים: פילה סלמון טרי במשקל על 79 שקל לקילו במחיר הזול ביותר ו-155 שקל לקילו במחיר היקר ביותר – פער של 96%. רימון אדום עלה 5.1 שקל לקילו במחיר הזול ביותר ו-17.5 שקל לקילו במחיר היקר ביותר – פער של 243%. דבש טהור מפרחי יד מרדכי עלה 9.5 שקל לקילו במחיר הזול ביותר לעומת 20.2 שקל לקילו במקום היקר ביותר – פער של 113%, בשר בקר / עגל טחון טרי חלק+ במשקל עלה 35.9 במקום הזול ביותר ו-56.6 במקום היקר ביותר – פער של 58%.

 

ממוצע סל המוצרים, עמד בתאריך 3.9.2023 על עלות של כ-3,025 שקל, והפער בין הרשת היקרה לרשת הזולה ביותר עומד על כ-31% שהם 815 שקלים. מתוך רשימת הרשתות שנבדקו, הרשת שמכרה את סל המוצרים במחיר הגבוה ביותר היא ״טיב טעם בסיטי״ (3,440 שקל) הרשת שמכרה את סל המוצרים במחיר הזול ביותר היא ״רמי לוי באינטרנט״ (2,625.3 שקל). מתוך רשימת חנויות האונליין שנבדקו, פער המחירים בין הרשת היקרה לזולה עומד על כ-16% שהם 425 שקל.

 

מיכל פינק, סמנכ״ל אסטרטגיה ומדיניות במשרד הכלכלה והתעשייה: ״ערנות ונחישות הצרכנים היא הכרחית להפחתת יוקר המחיה. אנו ממליצים לצרכנים להשוות מחירים בין מוצרים שונים, לפצל קניות בין רשתות שונות במידה ונמצאים פערים משמעותיים בין מוצרים, לא להתפתות דווקא למותגים מוכרים ולנסות גם מוצרים חדשים, לבצע קניות ברשת, להשוות באפליקציות ועוד. המאבק ביוקר המחיה משותף לממשלה ולצרכנים והישגים בו יגיעו בפעולה משותפת״.

 

כאמור, סל המוצרים לחגי תשרי גובש ע״י משרד הכלכלה והתעשייה והמועצה לצרכנות בספטמבר-2022 והוא משמש גם בפרסום הנוכחי, ומתבסס על נתוני רשתות המזון שעובדו מאתר Pricez, במטרה לעודד תחרות על מחיר הסל הנמוך ביותר בין הרשתות הקמעונאיות השונות בשוק ואתרי האינטרנט שחלקן מפעילות, ולהציע לצרכנים אינפורמציה פשוטה ונגישה ביחס למחירי מוצרי צריכה הנרכשים על ידם לקראת החגים.

 

בחירת המוצרים הנכללים בסל נעשתה באמצעות מתודולוגיה סדורה - נבחרו קטגוריות המוצרים הנמכרות ביותר בשבוע שלפני חגי תשרי ב-2021, ומתוך כל אחת מקטגוריות המוצרים נבחר המוצר הנמכר ביותר. רשת ״רמי לוי באינטרנט״ ו״רמי לוי״ מציגות את המחיר הנמוך ביותר בסך 2,625 שקל ו-2,631 שקל, בהתאמה. רשת ״טיב טעם בסיטי״ מציגה את המחיר הגבוה ביותר בסך 3,440 שקל.