משרד האוצר משיק תוכנית סיוע ליצואנים

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, פנה לוועדת הכספים לאישור מסגרת ערבויות ליצואנים לצורך השקת תכנית חדשה בהיקף של כ-2.75 מיליארד שקלים. בנוסף, תורחב פעילות חברת הביטוח הממשלתית אשרא


00:00 ,31.03.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, פנה לוועדת הכספים של הכנסת לאישור מסגרת ערבויות ליצואנים לצורך השקת תכנית חדשה והרחבת היקף פעילות חברת אשרא.

ממשרד האוצר נמסר כי, מטרת התכנית היא הרחבת פעילות הייצוא הישראלי מתוך הכרה בחשיבות הייצוא כמנוע צמיחה למשק. התוכנית בהיקף של כ-2.75 מיליארד שקלים תרחיב את פתרונות המימון ליצואנים וכן תגדיל את סל השירותים שמציעה חברת הביטוח הממשלתית "אשרא".

עוד נמסר כי, התוכנית כוללת שני צעדים להרחבת היצע האשראי לטווח בינוני וארוך הניתן ליצואנים ישראלים: אחד הצעדים הוא ערבות מדינה לעסקאות יצוא בטווח הזמן הבינוני – תוכנית Top Up-2: לראשונה בישראל ייכנס המגזר העסקי לתחום הביטוח לטווח הבינוני בעידוד הממשלה.

בהמשך לפעילות הממשלה בזמן המשבר שכללה את תוכנית ה- Top Up (טווח קצר), אשר באמצעותה יצאו לפועל עסקאות יצוא בהיקף של כ-1.8 מיליארד שקלים, משיק משרד האוצר תוכנית חדשה להרחבת היצע האשראי הניתן לעסקאות של טווח זמן בינוני (מעל שנה ועד חמש שנים), וזאת באמצעות שיתוף פעולה של הממשלה עם החברות לביטוח אשראי לייצוא. התוכנית תעודד את התחרות, תשפר את המענה שמקבלים היצואנים הישראלים ותביא למינוף של כספי המדינה. התוכנית משנה את חלוקת הסיכונים בין הסקטור הפרטי לבין המדינה כך שהסקטור הפרטי ייכנס לתחום זה החשוב לפיתוח המשק. התוכנית תוצע בהיקף של מיליארד שקלים ותופעל למשך כשנתיים וחצי, בין היתר, על מנת למסד פעילות של הסקטור הפרטי בתחום.

צעד נוסף הוא, הרחבת היקף הפעילות של חברת "אשרא": "אשרא" הינה חברה ממשלתית העוסקת בביטוח אשראי ליצואנים בארצות בהן קיים כשל שוק או בעסקאות אשראי לטווח זמן בינוני וארוך. עקב הגדלת התחרות בסחר העולמי ובביקוש למימון עסקאות בתנאי אשראי ארוכים, יפעל משרד האוצר לשיפור כושר התחרות של היצואנים הישראלים באמצעות הרחבת פתרונות המימון וסל השירותים שמספקת החברה ליצואן. לאור העלייה הגדולה בביקוש מצד יצואנים וכן הרחבת השירותים המתוכננת, תגדל מכסת הערבויות המוענקות לחברה מ-1.25 מיליארד דולר ל-1.75 מיליארד דולר.

שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ אמר כי, "אנחנו ממשיכים לתמוך ביצואנים. כך עשינו בשיאו של המשבר וכעת אנחנו מפתחים תוכניות חדשות ויצירתיות. כניסה ראשונה של הממשלה לשוק הביטוח לטווח בינוני נועדה לחזק את היצואנים, המתמודדים בשוק גלובלי מורכב ועם לחצים מכיוון שער המטבע. משרד האוצר ימשיך לבחון ולקדם תכניות לסיוע לתעשייה וליצוא".

החשב הכללי, שוקי אורן הוסיף כי, "אחד הגורמים הקריטיים להצלחת יצוא ובעיקר לשווקים חדשים הינו היכולת לממן את הייצוא. קידום תחום ביטוח עסקאות הייצוא מהווה מנוף אמיתי לחדירת התעשיה הישראלית לשווקים חדשים. תנאי אי הוודאות בחלקים גדולים מהעולם מגבירים את סיכון האשראי של הרוכשים בארצות היעד ואנו רואים את תפקיד הממשלה בהפחתת סיכון זה לצורך הגברת הייצוא".