מנכ״ל מש׳ החקלאות: רוצים לראות בעתיד יותר תוצרת ישראלית ופחות ייבוא

במהלך דיון בוועדת המשנה של ועדת הכלכלה לשיקום ופיתוח חבל תקומה עלו קשיי החקלאים באזור חבל תקומה בחזרתם לשגרה וביניהם מחירי המים, מצוקת כוח האדם ומרכיבי הפיצויים. ח״כ שוסטר: ״הוועדה מצפה מהממשלה להכריע בסוגיית הרחבת יישובי חבל תקומה מעבר ל-7 ק״מ״


08:21 ,22.05.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת המשנה של ועדת הכלכלה לשיקום ופיתוח כלכלי של חבל תקומה, בראשות ח״כ אלון שוסטר, קיימה אתמול את ישיבתה השנייה ועסקה בשיקום ופיתוח החקלאות בחבל. יו״ר הוועדה ח״כ שוסטר פתח ואמר: ״הסיטואציה מאוד מורכבת ואנחנו רוצים להוקיר את מה שנעשה בשנה האחרונה ואנחנו רוצים לראות כמה אנחנו יכולים לסייע ובאיזו עוצמה אנחנו יכולים לסייע. האם בתחום החקלאות ישנם רכיבי פיתוח לענפי החקלאות ביישובי שבעת הקילומטרים? האם אותם יישובים עורפיים במועצות הקדמיות נלקחים בחשבון?״.

 

ראש צוות חקלאות מנהלת תקומה, אסף יצחקי, התייחס לשאלותיו של ח״כ שוסטר: ״אנחנו הכנו תוכנית חומש לחקלאות. החקלאים זכאים ויקבלו את מה שמגיע להם על כל הנזקים ממס רכוש״. יצחקי פירט גם על התוכנית והסביר שיש לה 5 שלבים שונים הכוללים חדשנות וטכנולוגיה, פיתוח הדור הצעיר של החקלאות השקעות ההון בתכניות חקלאיות, הקלה במקרקעין וטיפול מקיף בתשתיות החקלאות. יתרה מכך, הוסיף כי קיים תכנון להקים מערך הדרכה שיעזור לחקלאים, מערך של יועצים עסקיים והשקעות במחקרים לפיתוח הטכנולוגיה. ״החקלאות היא חלק מהזהות של התושבים, כשאנחנו מדברים על חזרה ליישובים החקלאות היא חלק מהנוף והיא רכיב מרכזי בשיקום של החבל. ברמה הלאומית, החקלאות היא שחקן משמעותי בהקשר של ביטחון תזונתי״.

 

יו״ר הוועדה שוסטר השיב כי יש לחשוב גם על יישובים הצמודים לחבל התקומה. יצחקי ענה ״אנחנו כפופים להחלטת הממשלה. התיחום כיום מאופיין ב-7 קילומטרים. אנחנו לא עשינו דיפרנציאציה כי אנחנו מאמינים שכספי השיקום שמגיעים ממס רכוש יתנו את התוספת המתאימה בהתאם לפגיעה. אנחנו מסתכלים על המרחב כמרחב אחיד שצריך לסייע לכולו. לא תעדפנו יישובים״.

 

מנכ״ל משרד החקלאות, אורן לביא: ״המשרד עובד בשיתוף פעולה מלא עם מנהלת תקומה ואנחנו אלה שמוציאים לפועל את ההחלטות. השיקום ייערך הרבה שנים ומשרד החקלאות יצטרך להתמודד עם זה. שיקום הדרום ייעשה דרך החקלאות, אין ברירה, אנחנו צריכים לוודא שהדברים יעבדו בקידום הנכון ובקצב הנכון. טוב שהוועדה הזו קיימת ועוקבת אחרי הדבר הזה. בנושא בטחון תזונתי לאומי, יש לחבל תקומה תפקיד מאוד חשוב ואנחנו לא רוצים לראות איך החבל חוזר למה שהיה אלא גם איך הוא ממריא כי אנחנו רוצים לראות בעתיד יותר תוצרת ישראלית ופחות ייבוא. אנחנו משרד ממשלתי מוגבל, ככל שאנחנו מקבלים יותר כסף אנחנו צריכים יותר גמישות״.

 

נציג משרד האוצר, אורן זלקינד, השיב ״אנחנו נותנים תמיכה לחקלאים, כל החקלאים בצפון ובדרום קיבלו מאיתנו מקדמות כדי שלא תהיה להם בעיה תזרימית. כל המסלולים עובדים ומתפקדים. בנוגע לערכי הכינון, לגבי עסקים החוק אומר שאנחנו מורידים הפרשי בלאי ובמלחמה הזו הנזקים הם אדירים ויכולה להיות בעיה תזרימית משום שהם מקבלים פיצויים של שווי דברים משומשים״.

 

מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח, אמר: ״המבחן של התכנית יהיה ביישום שלה וביכולת של החקלאים לנצל אותה. צריך לבסס את החקלאות ויש הרבה יישובים שהם צמודי דופן ל-0-7 ק״מ ולא יעלה על הדעת שלא להכליל אותם. לא ייתכן שחקלאים שנמצאים באזורים האלה לא יקבלו את התמיכה שניתנת לחבל תקומה. צריך לייצר מצב שבו חקלאים שלא נמצאים בחבל עצמו יידעו לקבל את המענקים ואת התמיכות״.

 

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל התייחס לכך שיש להוריד את מחירי המים לחקלאים על מנת לתמוך את החקלאות הישראלית, לדבריו הצטרף ח״כ לשעבר איתן ברושי: ״רק מי שחזק בשגרה יכול לעמוד בחירום, התוצאה הזו היא הפקרות של ממשלות קודמות. הפינוי נהפך מאילוץ למדיניות, מוטלת פה החובה לעשות תכנית רב שנתית לחקלאות. התשתיות הלאומיות ומחירי המים שצריכים לרדת. הגשנו הצעת חוק בנושא הורדת מחירי המים, הממשלה צריכה להבין שזה משאב לאומי״.

 

מ״מ ראש המועצה האזורית שער הנגב, יוסי קרן, הוסיף: ״צה״ל חזר לאותם מקומות שהוא היה בהם בהתחלה, קרקע שעכשיו יש עליה עשרות טנקים נפגעת לטווח הארוך. צריך לחשוב על פתרון שמאפשר לחקלאים שהם לא בקו 0-7 ק״מ לקבל גם תמיכות. אנחנו מגדלים עד המטר האחרון בגדר של עזה ואנשים מפחדים ועדיין עושים את העבודה שלהם כמו גיבורים״.

 

סמנכ״ל מנהלת תקומה, יגאל גורביץ, הגיב: ״בדצמבר הממשלה החליטה להקצות 19 מיליארד שקלים לחבל התקומה ולתחום אותו עד 7 קילומטר, אנחנו תכננו שזה יהיה באמת עד 7 קילומטר, ולא ציפינו שיצטרפו עוד מקומות״.

 

יו״ר הוועדה סיכם את הדיון: ״הפיילוט שנעשה נכון במימד הכלל ארצי, כלומר מה שקורה בחבל תקומה נכון לכלל מדינת ישראל. גם מבחינת מימד הזמן התוכנית הזו חשובה, זו תוכנית שקצובה בחמש שנים ומן הראוי שזה מה שייעשה גם בהמשך. אנחנו צריכים לעשות את הדברים האלה בכל העשורים הבאים. הוועדה מצפה מהממשלה להכריע את הרחבת יישובי חבל תקומה מעבר לשבעה קילומטרים. משרדי החקלאות האוצר והתקומה נקראים למצוא את הדרך לשילוב חקלאי היישובים צמודי העוטף בתקצוב ישיר של המועצות ובהחלטות מקומיות על פי החוק. האוצר ותקומה מתבקשים למצוא פיתרון לערך של כינון בנושא של החקלאות. האוצר והחקלאות מתבקשים למצוא דרך להוריד את מחירי התשומות. אנחנו מצטרפים לקריאה לייצר אופטימיזציה בפגיעה בקרקע חקלאית. אנחנו נושאים מכאן דרישה מממשלת ישראל להקים את המערך הזה עבור אחינו בצפון״.