מחלבות קטנות ובינוניות באזורי עדיפות ייהנו ממענק

במסגרת הניסיון להגברת התחרות מפרסם משרד הכלכלה מסלול קידום בענף החלב, כולל מחלבות חדשות


12:39 ,15.04.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הכלכלה, בתיאום עם משרד האוצר, מפרסם מסלול לקידום התחרות בענף החלב, במטרה למקסם את כושר התחרות של מחלבות קטנות ובינוניות, לרבות מחלבות חדשות.

 

התוכנית, שתופעל באמצעות מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה, תתבצע בהתאם להוראת מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג: "מסלול לקידום התחרות בענף מוצרי החלב", כשהקידום יינתן בדרך של הקצאה תחרותית.

 

בהתאם להוראת המנכ"ל, משקיעים שמחזור המכירות שלהם בתחום מוצרי החלב בישראל נמוך מ-400 מיליון שקל ומעוניינים להקים או להרחיב מחלבות באזורי עדיפות לאומית, יהיו זכאים להגיש בקשה למענק של כ-50 מיליון שקל להקמה או להרחבה של מחלבות קטנות ובינוניות, זאת על מנת למקסם את התחרות בענף החלב. 

 

במשרד הכלכלה ציינו כי כל בקשה במסגרת תוכנית הסיוע תידון בוועדה שבראשה יעמוד מנהל מרכז ההשקעות נחום איצקוביץ', ובחירת המחלבה שתקבל את הסיוע תתבצע על ידי בחינת התוכנית העסקית, בהתאם לאמות המידה והכללים שנקבעו בהוראה.

 

המשקיעים שיזכו במענק, במסגרת ההקצאה התחרותית, יהיו זכאים למענק בגובה עד 20% מההשקעות ההוניות, כמפורט בפרטי הוראת המנכ"ל. במשרד הכלכלה מציינים כי תנאי הכרחי להגשת הבקשה הוא הקמת המחלבה, או הרחבת פעילות מחלבה קיימת באזור עדיפות לאומית, לרבות ירושלים. מבקשי הסיוע ממשרד הכלכלה יידרשו להוכיח כי יש בידם את הידע והניסיון הרלוונטיים ביצור מוצרי החלב בעשר השנים האחרונות, או כי שכרו מומחים המחזיקים בידע והניסיון הנדרשים שילוו את המשקיעים בכל תקופת התכנית.

 

התוכנית החדשה מצטרפת לפעילות משרד הכלכלה בשנה האחרונה לעידוד התחרות, הורדת יוקר המחיה והסרת חסמים. שוק החלב מחייב פתיחה לתחרות הן מצד שחקנים מקומיים והן מצד יבוא מחו"ל. פעילות המשרד החלה בהסרת חסמי יבוא ופתיחת השוק לתחרות מצד שווקים זרים, וכעת מושלם המהלך עם הרחבת התחרות גם מצד התעשייה המקומית, שיאפשר מגוון רחב יותר לצרכנים, יצירת תחרות, הוזלת מחירים והגדלת התעסוקה בענף, בדגש על אזורי עדיפות לאומית.

 

שר הכלכלה נפתלי בנט: "ראינו במהפכה במחירי הגבינות הצהובות שתחרות עובדת. אין פתרון אחר. היום אנחנו מסייעים גם ליצרנים המקומיים להתחרות במחלבות הגדולות השולטות בשוק. אני מעריך שכמו שראינו בגבינות הצהובות, בקרוב נראה ירידות מחירים גם ביתר מוצרי החלב, זאת תוך חיזוק התעשייה המקומית".

 

מנהל מרכז ההשקעות במשרד הכלכלה נחום איצקוביץ': "חלב ומוצריו מצויים בסל הקניות של כולנו. מדובר במוצרי צריכה בסיסים ולעתים אף מוצרי יסוד של ממש. ואולם, למרות הביקוש הקשיח בשוק למוצרי החלב השונים, שלושה שחקנים בלבד שולטים בשוק שרמת הריכוזיות שבו גבוהה והתחרותיות נמוכה מאוד.

 

"אנו מאמינים כי המסלול החדש יעודד שחקנים חדשים וקיימים בשוק המזון להיכנס לענף החלב ולהגדיל את נתח השוק, תוך צמצום הריכוזיות והגברת התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הישראלי. מובן שלצד ההשפעה על הצרכנים, יש כאן גם בשורה תעסוקתית לפריפריה, שתיהנה מהרחבת היצע משרות בתעשיית החלב המתפתחת".