לראשונה מאז 2010: הרבעון הראשון של מדד הבירוקרטיה נפתח בירידה

המדד של איגוד לשכות המסחר ושל חברת SQ מודד את איכות השירות במשרד הממשלה השונים


12:56 ,13.05.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

44% מבעלי העסקים מדווחים כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה פוגעת במידה רבה, עד רבה מאוד, בפעילות העסקית שלהם, בשל השקעת כספים נוספת וזמן ממושך יותר לביצוע הפעילות העסקית. מדובר בעלייה של 6% לעומת 2013 (38%).

 

כך עולה מסיכום הרבעון הראשון לשנת 2014 של מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר, המבוצע באמצעות חברת SQ, השביל שלך להצלחה.

 

עוד עולה מהמדד, כי הביורוקרטיה ברבעון גבוהה יותר מהבירוקרטיה שחוו העסקים בשנת 2013, אז עמד המדד בממוצע על 6.87, לעומת ציון של 6.70 ברבעון הראשון של 2014. נתוני המדד מלמדים על מגמה של הידרדרות בשירות של ביטוח לאומי בשנה האחרונה ושיפור בשירות לעסקים שמעניק משרד הכלכלה.

 

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין: "על כל שרי הממשלה להפנים כי אחריותם בכל הנוגע לתחומי העבודה של משרדם אינה מסתיימת רק בעיצוב מדיניות, אלא גם ברמת השירות לציבור הרחב. הרושם הוא ששרי הממשלה טרם הפנימו שהעלאת רמת תרבות השירות במגזר הציבורי תתרום ותחסוך רבות לפעילות הכלכלית של המשק. זהו למעשה, אחד ממנועי הצמיחה האמיתיים שבשליטתנו".

 

מדד הביורוקרטיה של איגוד לשכות המסחר וחברת SQ בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט. המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים, זמן הטיפול בפנייה, יחס אישי ואיכות הפתרונות. המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.

 

מדד הביורוקרטיה מתפרסם אחת לרבעון מאז ספטמבר 2008. בהשוואה רבעונית, עולה כי 2012 התאפיינה בירידה הדרגתית ומתונה בציוני המדד. שנת 2013 נפתחה עם שיפור במגמת מדד הבירוקרטיה והרבעון הראשון רשם ציון שיא מאז תחילת המדידה, של 6.97. ברבעון השני, עם השינויים בממשלה, המדד שמר על יציבות שלא נמשכה זמן רב, וברבעון 3 רואים ירידה בשירות. בסיכום שנת 2013 מדד הבירוקרטיה עמד על ציון של  6.87.

 

2014 נפתחת אומנם ביציבות ביחס לרבעון האחרון של 2013, אך הדבר אינו מעודד, היות ולאורך שנים נראה כי ברבעון הראשון של השנה העסקים חווים פחות בירוקרטיה.

 

מנכ"ל SQ שי חיון: "ממצאי המדד מצביעים על עשייה יפה למען שיפור השירות במשרד הכלכלה, שמציבה אותו במקום הראשון בפעם הראשונה, לצדו של משרד התחבורה, בציון מדד מעל 7.

 

"בשנה האחרונה נצפית מגמת ירידה מדאיגה במדדים של משרד האוצר ושל הביטוח לאומי. זאת לאחר ששני המשרדים הללו הציגו בארבע השנים האחרונות מגמת שיפור, משפל של 6.3 ב-2009 עד לחציית קו ציון ה-7 (האוצר עמד ברבעון 2 2013 על ציון 7.07 והביטוח הלאומי השיג ציון שנתי ב-2012 של 7.06.) ומאז רק יורדים עד לרמות של 6.29 באוצר ו-6.15 בביטוח לאומי.

 

"ירידה חדה זו במדדים של משרד האוצר והביטוח לאומי אחראית לבלימת מגמת השיפור הממוצעת של משרדי הממשלה הנמדדים שחווינו בשש השנים האחרונות, וזו הפעם הראשונה מאז 2010 שהרבעון הראשון נפתח בירידה".