לין: שינויים דרמטיים במבנה המגזר העסקי בישראל

לדברי נשיא איגוד לשכות המסחר במהלך 10 השנים האחרונות מספר המועסקים במגזר המסחר והשירותים עלה ב-40%. טוען: ״יצוא השירותים מניב לנו עודף של 19 מיליארד דולר״


14:35 ,08.07.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

״אנו נמצאים בתקופה של שינויי מבני דרמטי במבנה הכלכלה הישראלית, ואיני בטוח כי קברניטי המשק מפנימים אותו״. כך אמר הבוקר עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בוועידה הכלכלית ה-4 FUTURE of FINANCE.

 

לדבריו, ״לאחרונה התפרסם הדירוג השנתי של מכון המחקר השוויצרי IMD המדרג את  כושר התחרות של כלכלות לאומיות. בדירוג שני נתונים מעניינים על כלכלת ישראל: ישראל דורגה במקום הראשון בסעיף יצוא שירותי הייטק, זו השנה השנייה. לעומת זאת, ביצוא סחורות כאחוז מהתוצר, ישראל התדרדרה מהמקום ה-51 למקום ה-57״.

 

״בישראל חל שינוי מבני מעמיק ודרמטי במבנה הכלכלה: בשנת 2018, יצוא הסחורות עמד על 54 מיליארד דולר, והוא יצר גרעון של יצוא סחורות לעומת יבוא סחורות של 17.5 מיליארד דולר. לעומת זאת, יצוא השירותים נסק ל-50 מיליארד דולר והוא מניב לנו עודף של 19 מיליארד דולר ביצוא שירותים לעומת יבוא שירותים״.

 

״גם במבנה התעסוקה חלו שינויים מבניים דרמטיים - במהלך 10 השנים האחרונות מספר המועסקים במגזר המסחר והשירותים עלה ב-40% והוא עומד כיום על 1,800,000. לעומת זאת מספר העובדים בתעשייה צנח ב-2% והוא עומד כיום על 425,000״.

 

״יש לזכור שתוצאות אלה הינן על אף העובדה שהמדינה משקיעה כספים רבים בדרך של הטבות מס מופלגות, רכישות גומלין ודרכי עידוד נוספות על מנת לעודד במיוחד את הייצוא התעשייתי״.

 

לדברי לין, ״הסיבה לשינוי המבני נעוצה בכך שהמרץ היזמי כיום אינו נוטה לכיוון של השקעות הון גדולות בתחום התעשייה, אלא יותר להשקעות בהן יש יתרונות בחדשנות ובפריצות דרך בתחום ההייטק והטכנולוגיה״.