לין: מדיניות הממשלה בהתמודדות עם נגיף הקורונה - כישלון ידוע מראש

לין שכיהן בתפקיד יו״ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת ה 12: לממשלה סמכויות מלאות להתקין תקנות שעת חירום הגוברות על זכויות היסוד, ולהגבילן לתקופה נתונה


13:24 ,20.01.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

לדברי עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, ״מדיניות הממשלה וקבינט הקורונה בהתמודדות עם נגיף הקורונה היא כישלון ידוע מראש. הממשלה וקבינט הקורונה נכנסו למעין כלא של תבנית חשיבה שגויה. הנוסחה של סבבי סגר גורף, גם של הציבור וגם של המגזר העסקי, ולאחר מכן תוואי יציאה הדרגתי, מבטיחה כישלון ברור במאבק בקורונה. על הממשלה ללמוד משגיאות העבר ולשנות את תפיסות העבודה מן היסוד״.

 

״בתקופת הסגר יש להתמקד בכל הכוח והיכולת במוקדים המייצרים את התחלואה ולא באופן רוחבי גורף. הכישלון התבטא בהעדר אכיפה נאותה בכל המצבים של התקהלויות וגם בפתיחת נתב״ג, שאפשרה לישראלים נושאי הנגיף ומוטציות להיכנס לישראל ללא בקרה״.

 

״על הממשלה וקבינט הקורונה להפנים שאנו נאלץ לחיות עם הקורונה לפחות עד סוף יוני השנה, ובתום הסגר הנוכחי כל מתווה מדורג של יציאה מהסגר הוא פסול ומוטעה. במקום לשים דגש מה צריך להישאר סגור, צריך לשים דגש איך לפתוח נכון ויעיל. יש לעצב שינוי עמוק בדפוסי ההתנהגות של כלל הציבור והעסקים. חזרה לאותם דפוסי התנהגות גם על פי מתווה מדורג, תמחק את התועלת של הסגר״.

 

לין שכיהן בתפקיד יו״ר ועדת חוקה חוק ומשפט בכנסת ה-12, והיה אחראי ישירות להובלת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: הממשלה, התייחס לכך שלממשלה יש סמכויות מלאות להתקין תקנות שעת חירום, שיבטיחו את בריאות הציבור בפני חזרת ישראלים אזרחי המדינה מחו״ל.

 

״בזמן חקיקת חוקים אלה וגם על פי נוסחם, אין שום ספק שלממשלה יש סמכות מלאה להתקין תקנות שעת חירום ולהגן על בריאות הציבור, גם מול אזרחי המדינה החוזרים מחו״ל.

 

״אכן, על פי חוק כבוד האדם וחירותו לכל אזרח בישראל יש את זכות היסוד לחזור ולהיכנס לישראל, אך לממשלה סמכויות מלאות להתקין תקנות שעת חירום הגוברות על זכויות היסוד, לא ביטולן, אלא שלילתן או הגבלתן לתקופה נתונה. סמכות זו כתובה מפורשות בסעיף 12 לחוק יסוד: כבוד האדם וחירות ובסעיף 39 לחוק יסוד: הממשלה״.