לין לארבלי: הוצא הנחיה ברורה לגבי מועד תחילת העלאת שיעור המס על הכנסות מדיבידנד ל 30%

בהוראת החוק החדשה אין התייחסות ספציפית למועד תחילת תוקפה באשר לרווחים שהופקו טרם שהחוק נכנס לתוקף.


00:00 ,11.12.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

:עם העברת החוק לשינוי נטל המס (המבוסס על המלצות ועדת טרכטנברג), במסגרתו נקבע כי שיעור המס על משיכת דיבידנד לבעל מניות מהותי יועלה מ- 25% ל- 30% , נוצרה בעיית פרשנות. בהוראת החוק החדשה אין התייחסות ספציפית למועד תחילת תוקפה באשר לרווחים שהופקו טרם שהחוק נכנס לתוקף.

בעקבות זאת, פנה עו"ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, לדורון ארבלי מנהל רשות המסים, בבקשה כי הרשות תפרסם, בהקדם האפשרי, הבהרה ברורה ומוסמכת לעניין זה.

לטענת לין, שכיהן בעבר כממונה על הכנסות המדינה ממסים, קיים עקרון יסוד לפיו שינוי בגובה המסים או בשיעוריהם אינו נעשה רטרואקטיבית אלא אם קיימת הוראה מפורשת בגוף החוק. "העלאת שיעור המס על דיבידנד חייבת לחול רק על רווחים שהופקו מתאריך כניסת החוק לתוקף ולא באשר לרווחים שהופקו בעבר, שכן הפעלת השינוי על רווחים שהופקו בעבר פוגעת בשיקולים לגיטימיים של בעלי החברות, שנעשו בעבר על בסיס הוראות חוק קיימות".

יחד עם זאת, ציין לין, "על מנת שהמגזר העסקי ידע כיצד לנהוג, חייבים להבהיר נקודה זו בדחיפות. אסור שבנושא כה מהותי ומרכזי תשרור אי ודאות, אשר תגרור חיכוכים בלתי פוסקים בין המגזר העסקי לרשויות המס, תגרום לאפשרות של החלטות שונות בין פקידי השומה ולפניות מיותרות לערכאות משפטיות."