לאתגר את המגזר הציבורי

תוכנית חדשה של המדען הראשי בשיתוף המיזם הלאומי ישראל דיגיטלית תעודד חדשנות טכנולוגית במטרה להצעיד את המגזר הציבורי לעידן הנוכחי ולהנגיש לציבור שירותים וכלים


14:13 ,17.01.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

המדען הראשי במשרד הכלכלה, בשיתוף המיזם הלאומי "ישראל דיגיטלית" במשרד לשוויון חברתי, משיקים תוכנית חדשה לעידוד חדשנות טכנולוגית, שתשלב את תעשיית ההייטק המקומית בפעילות המיזם.

 

התוכנית תפעל ברשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית והיא תסייע, באמצעות מתן מענקי מו"פ בתנאים מועדפים, ליזמים המציעים מענה לאתגרי המגזר הציבורי וצרכיו באמצעות טכנולוגיות חדשניות.

 

תכנית "ישראל דיגיטלית" נולדה מתוך החלטת ממשלה מאוקטובר 2014, אשר קבעה כי יש לנסח תוכנית חדשה על מנת לעודד חדשנות טכנולוגית ולשלב את תעשיית הייטק המקומית במיזם הלאומי "ישראל דיגיטאלית". ייעוד המסלול החדש הוא סיוע ליזמים המציעים מענה לאתגרי המגזר הציבורי וצרכיו באמצעות טכנולוגיות חדשניות.

 

התוכנית תתמוך בשני סוגים של פרויקטים, שמטרתם שיפור איכות השירות שנותנים משרדי הממשלה, או גופים ציבוריים, לרבות הנגשה טובה יותר של שירותים לציבור, הקטנת הבירוקרטיה הממשלתית, הגנה על מידע ציבורי, הנגשת מידע לציבור ועוד: סוג הפרויקטים ראשון הוא פרויקט מו"פ. זה יכול לכלול רכיב של ניסוי, הדגמה או הוכחת היתכנות של המוצר או השירות, בין היתר, במשרד הממשלתי או בגוף נותן השירות; פרויקטים מסוג זה יכולים לזכות במענק של עד ארבעה מליון שקלים, המהווים לכל היותר 50% מהוצאות המו"פ, לתקופה של שנתיים.

 

הסוג השני הוא פרויקט קדם-מו"פ, אשר כתוצאה ממנו תוכח היתכנות טכנולוגית ו/או ישימות עסקית של רעיון. פעילויות בפרויקט קדם מו"פ יכולות לכלול תכנון, הרכבה וניסוי של דגם/אב טיפוס של רעיון במטרה להוכיח את היתכנותו הטכנולוגית ו/או להציגו בצורה מוחשית. פרויקטים מסוג זה יכולים לזכות במענק של עד שלוש-מאות אלף ש"ח, המהווים לכל היותר 90% מהוצאות המו"פ, לתקופה של שנה וחצי.

 

במסגרת התוכנית תפורסם רשימת התחומים והאתגרים המרכזיים שבהם נדרשים פתרונות טכנולוגיים, הנמצאים בראש סדר העדיפויות של מטה ישראל דיגיטלית. תחומים אלה יהיו בתחומי הבריאות והבריאות הדיגיטלית, הגברת נגישות, חיבור וניתוח מאגרי מידע מסוגים שונים, חינוך דיגיטלי, העברת ידע בין גופים ציבוריים, הנגשת מידע, ייעול הרכש הציבורי ועוד. יישום התוכנית יתבצע על ידי הרשות הלאומית לחדשנות טכנולוגית.

 

מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג: "המגזר הציבורי חייב להדביק את הפערים המשמעותיים באיכות השירות הניתן לציבור לעומת המגזר הפרטי. משרדי הממשלה מציעים לציבור מגוון רחב של שירותים בכל תחומי החיים, אך שירותים רבים לא ממומשים מאחר ואינם מונגשים לציבור והוא כלל אינו מודע להם. התוכנית החדשה צפויה להצעיד את המגזר הציבור כמה צעדים קדימה לעידן הנוכחי ולאפשר לציבור ליהנות מהשירותים ומכוון הכלים, באופן קל, נגיש ויעיל. בנוסף, הכנסת טכנולוגיות חדשות ומתקדמות יאפשרו את הגדלת הפריון של עובדי המגזר הציבורי לטובת הציבור".

 

המדען הראשי אבי חסון: "בישראל קהילה גדולה של מפתחים ויזמים הפועלים בתחומים אשר יכולים להיות בעלי תועלת משמעותית למגזר הציבורי ובעל פוטנציאל לשיפור השירות אותו מספק המגזר לציבור. מטרת התוכנית היא למנף את היזמות והטכנולוגיה הישראלית לטובת האתגרים עמם מתמודד המגזר הציבורי".

 

ראש מטה ישראל דיגיטלית דר' יאיר שינדל: "אחד מיעדי ישראל דיגיטלית הוא הגברת היזמות והחדשנות הממשלתית. כחלק מהתוכנית הלאומית של 'ישראל דיגיטלית', מוכנים חלקים נרחבים במגזר הציבורי לשתף יזמים באתגריהם ובכך להוות כר פורה לצמיחת חדשנות ישראלית. תוכנית זו תעודד חדירה של טכנולוגיה למגזר הציבורי, אשר משווע לחדשנות והתייעלות טכנולוגית"